NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » PASMO UKF » AIRCRAFT SCATTER - ŁĄCZNOŚCI PRZEZ ODBICIE OD SAMOLOTÓW

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 2 / 3>>>    strony: 1[2]3

Aircraft Scatter - łączności przez odbicie od samolotów

Jak to ugryźć na samym początku :)
  
SP6IX
16.06.2014 18:11:09
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8116 #1867059
Od: 2008-3-18
Koledzy nie macie racji i on może mieć odbicia ,FM to też fala elektromagnetyczna chyba się nie mylę.Nie trzeba mieć 500W i kupy anten wystarczy i pionowa i odpowiedni czas od samolotu .SQ6ADE nie pamiętam imienia pobierz gdzieś Aircraft i słuchaj kiedy program Ci zakomunikuje że twój partner i ty masz szanse,tylko pamiętaj im wyżej QRG tym większa możliwość QSO .
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
Electra29.03.2024 06:13:20
poziom 5

oczka
  
sq6ade
16.06.2014 23:17:54
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław (Breslau) Party-n

Posty: 15107 #1867268
Od: 2008-3-21
To było pytanie do praktyków takich ekstremów a nie pożywka dla "komentatorów".
Osobiście nie zauważyłem anomalii na UKF w związku z przelotami ,które są tak częste że już ich nie
słyszę chyba że leci Rusłan alb inna wielka krowa.

_________________
Wiosna się budzi w całej naturze
Witana rzewnym słowików pieniem,
W zielonym gaju, ponad strumieniem,
Kwitną prześliczne dwie róże.

Obrazek
  
sp6ryd
16.06.2014 23:44:32
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław

Posty: 3784 #1867282
Od: 2012-1-22


Ilość edycji wpisu: 1
Nie jestem praktykiem ale jest trochę racji. W SSB łatwiej będzie zaobserwować ślady odległych bikonów.
wystarczy odpalić ARGO i sprawdzić zrzuty z ekranu. porównując z logiem z ADSB, kto wie może coś z tego by wyszło wesoły odbicie w przelocie będzie dość charakterystyczne bo zadziała efekt dopplera i ślad będzie raczej krzywą. tyle że ten przelot na 100m nad domem niewiele pomoże w DX'ach
  
sq6ade
17.06.2014 00:08:31
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław (Breslau) Party-n

Posty: 15107 #1867296
Od: 2008-3-21
Nie pytam o DX bo mnie to nie interesuje - raczej chodziło mi o anomalia w łączności FM spowodowane
tym zjawiskiem. Jeśli to słaby "sygnałowo" margines do wyłapania pochodnymi AM na ant. "babajaga" - nie było pytania.
Tnx.
_________________
Wiosna się budzi w całej naturze
Witana rzewnym słowików pieniem,
W zielonym gaju, ponad strumieniem,
Kwitną prześliczne dwie róże.

Obrazek
  
sq5gvy
17.06.2014 06:32:51
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: sq5gvy

Posty: 766 #1867347
Od: 2009-3-29
    sq6ade pisze:

    Nie pytam o DX bo mnie to nie interesuje - raczej chodziło mi o anomalia w łączności FM spowodowane
    tym zjawiskiem. Jeśli to słaby "sygnałowo" margines do wyłapania pochodnymi AM na ant. "babajaga" - nie było pytania.
    Tnx.

Krzysiek w pewnych dogodnych okolicznościach możesz zaobserwować efekt podobny do "sztachetowania" jako efekt injterferencji bezpoiśredniego sygnału korespondenta i odbitego od samolotu. Ale to muszą być naprawdę dogodne warunki tznsygnał bezpośredni musi być słaby bo inaczej zmiany sumy sygnałów będą niezauważalne.
Pozdrawiam
Andrzej SQ5GVY
  
SP2IPT
17.06.2014 08:19:02
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: JO94GI

Posty: 1024 #1867390
Od: 2011-2-13
Nie zaobserwujesz zadnych anomalii. Mieszkam dosc blisko lotniska, samoloty lataja caly czas nad glowa.
Wzmocnienie na AS slychac gdy samolot jest troche dalej, choc przyznam sie ze na FM nie probowalem. Wydaje mi sie, ze moze byc nawet lepiej niz na SSB (jak to przy rozproszeniu), ale QSO trzeba robic szybko, wiec nie pogledzisz za duzo wesoły

pz
  
usuniety9_04_2020
17.06.2014 08:37:26
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

Posty: 2008 #1867394
Od: 2009-12-13
Poczuć możesz w postaci QSB gdy samolot będziesz miał w wiązce anteny na horyzoncie, a nie nad sobą.
I dotyczyć to będzie odległej stacji, powyżej 200km raczej.
  
SP5MG
17.06.2014 10:02:03
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LG - Warszawa

Posty: 1345 #1867430
Od: 2009-3-24
Kiedyś na tym forum spłodzono w bulach kilka stron związanych z wyższością mikrofonu nad mikrofonem ,po czym chłopaki umówili się następnego dnia na 7mhz i testy zostały przeprowadzone.
Może trzeba by zrobić taki eksperyment w ramach AS .
_________________
Piotrek - SP5MG
  
SP6IX
17.06.2014 17:59:43
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8116 #1867786
Od: 2008-3-18
Piotr masz rację ,niedowiarków można tylko w ten sposób uspokoić i przekonać .Lepsze efekty już są na 70cm i przy antenie o węższej wiązce na GP raczej bardzo mizerny efekt choć nie niemożliwy ,ale jak tu napisano na FM może być ciekawie tak jak na 10GHz na RS sygnał bardzo czytelny i bez zniekształceń praktycznie przetestowane ze stacją SP9SOO Jackiem .Powodzenia w próbach.
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
usuniety9_04_2020
22.06.2014 22:01:11
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

Posty: 2008 #1871686
Od: 2009-12-13
Dziś zrobilem QSO od Boeinga 737 (9km) na FMie, ale...
obie stacje miały dużą moc i anteny w poziomie.
U mnie 400W i 2x 9el u Kolegi OM6DC 300W i 7el.
QRB 418km 145.500 FM
z raportami 55 / 52 z bardzo szybkim QSB.
Teraz trzeba by dwie stacje z 50W i verticalami, może w jakiś dzień pokuszę się o taki test.
Powiem tylko, że bardzo ładnie widać scatter samolotowy na sygnałach bikonów... na wodospadzie pojawiają się czasem 3 sygnały - z niewielkim dopplerem od różnych samolotów. A bikon Warszawski ma tylko 10W i dipol 1/2lambda, przy czym druga strona czyli moja stacja odbiorcza ma 15dBd zysk anten.
  
sp6ryd
05.07.2014 19:39:26
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław

Posty: 3784 #1881583
Od: 2012-1-22
ale że da się WSPR to jestem zaskoczony (doppler)

http://g3zjo-radio.blog.co.uk/2014/06/13/glider-reflections-on-2m-wspr-18665357/
  
Electra29.03.2024 06:13:20
poziom 5

oczka
  
HF1D
25.02.2017 16:30:28
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Szczecin JO73hi

Posty: 2299 #2400945
Od: 2015-1-28
Odkopałem temat, żeby uporządkować wątek o tropo VHF

Przenoszę tutaj swój wczorajszy wpis na temat prób AS z wykorzystaniem beaconu OZ7IGY.


Od 8 dni regularnie nasłuchuję OZ7IGY. Dzisiaj podzieliliśmy się pasmami: SP1CBP na 70 cm, HF1D na 2 metrach.
Oprogramowanie:
1) PI-RX - program dekodujący beacony IV generacji, w tym OZ7IGY
2) Argo - doskonały program do odbioru słabych sygnałów, autorstwa I2HPD. ARGO czułością bije na głowę wszystkie inne programy. Jeżeli czegoś nie widać na wodospadzie ARGO to znaczy, że naprawdę nic nie ma.
Niestety nie dysponuję oprogramowaniem do odbioru sygnału z sond Voyager, odbiornikiem jaki tam jest także nie.
3) Airscout - program monitorujący przeloty samolotów właśnie do obsługi łaczności AS
4) Na koniec flightradar24

Odległość ode mnie do OZ7IGY to 300 km, więc ani za duża, ani za małą, a ruch lotniczy na tej trasie jest ogromny. Na dodatek to własnie trasą częściowo nad Bałtykiem latają dreamlinery z UK, DL do Tokio i Hong Kongu.
I to latają całymi stadami. O ławicach planktonu A319, S320 linii Wizzair, Ryanair czy EasyJet lub nie wspominając.

Poczatkowo odbierając raz na jakiś czas OZ7IGY pomimo braku warunków na UKF myślałem, że to jednak tropo.
W końcu odległość naprawdę nieduża i to w większości po wodzie.
Marek SP1CBP zwrócił jednak uwagę na pojawiające się pingi i przesunięcia dopplerowskie. Mógł to zaobserwować bo na 70 cm ma zdecydowanie mniejsze szumy tła.
Stąd natychmiast do akcji został zaprzęgnięty program ARGO, w którym mozna wyregulować dokładnie poziom odbieranego sygnału i kontrast na wodospadzie.
Argo ma jeszcze dwie bardzo cenne możliwości:
- możliwość rozszerzania lub zawężania pokazywanego na ekranie pasma częstotliwości
- cykliczną rejestrację screenów
Rezultaty przekroczyły moje oczekiwania. Pojawiły się obrazy, które później porównałem do obserwacji cząstek elementarnych w komorze pęcherzykowej.
Ponieważ Argo daje znaczniki czasowe, a obaj z Markiem dysponujemy synchronizacją czasu komputerów moglismy porównywać wyniki z 2 metrów i z 70 centymetrów (żałowałem, że moje 10 GHz jest jeszcze w sferze planów).
Wyniki czasowe pojawiających się odbić były zbieżne co do sekundy, a róznica przesunięć dopplerowskich dokładnie odpowiadała 3 krotnie wyższej częstotliwości uzywanej przez Marka.
Ponieważ przypadek został wykluczony do akcji właczyłem program Airscout. Najnowsza wersja działa naprawdę dobrze i pokazuje samoloty tam gdzie są.

Mogliśmy w związku z tym oczekiwać konkretnych odbić, w dokładnie okreslonej chwili i z przypuszczalną siłą w zależności od typu lecącego samolotu.
Pojedynczych pingów nawet się nie liczyło, żresztą nie było trwających krocej niż 10 sekund.
Niektóre bursty AS trwały ponad minutę. A najdłuższy zarejestrowany ślad odbicia trwał ponad dwie minuty.
PI-RX przydał się tylko jako potwierdzenie bo w momencie takie burstu od razu dekodował całą sekwencję nadawaną przez OZ7IGY. Ponadto wyraźnie poprawiała się jakość sygnału (w niektórych przypadkach było słychać sygnał na ucho). Sredni przyrost siły sygnału w stosunku do tła przy odbiciu był ponad 16 dB.
Przy okazji szacunek dla PI-RX-a. Nawet przy bardzo dużym dopplerze (ponad 100 Hz) dekoduje cały sygnał.

W niektórych przypadkach zmiana częstotliwości na 144 MHz była od 144.471.120 Hz do 144.470.890 (burst trwał dokładnie 112 sekund.)

Polecam kolegom próby z oddalonymi beaconami.
Fajna zabawa, żeby zarazić się łącznościami AS.
Potem można namawiać korespondentów do prób.
Do niedawna można było korzystać z FSK441 i sekwencji 30 sekundowych co powodowało, ze w niektórych przypadkach trzeba było czekać na kilka samolotów.
W nowym programie WSJTX 1.7 jest między innymi MSK144 i możliwość nadawania w sekwencjach nawet 5 sekundowych.
Przy dużym samolocie, korzystnym kacie przelotu pozwoliłoby to na zaliczenie QSO przy jednym lecącym samolocie.

Wspomniałem, że na koniec zaczęliśmy wykorzystywać Flightradar24. To już tylko dla urozmaicenia. Airscout podawał znak wywoławczy samolotu i jego typ, a flightradar pozwala dowiedzieć się jaka linia i jaka jest trasa.
Pozwala to planowac ze sporym wyprzedzeniem łączności na interesujących kierunkach.

Mam nadzieję, że uda się zachęcić kolegów do prób AS i podzielenia się doświadczeniami.
_________________
Pozdrawiam
Jurek
HF1D

Obrazek
  
HF1D
25.02.2017 16:31:50
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Szczecin JO73hi

Posty: 2299 #2400946
Od: 2015-1-28
Skopiowałem także post kolegi SQ5AAG, mam nadzieję, że nie będzie miał mi tego za złe

    SQ5AAG pisze:

    ARGO fajny program nie znałem go. Chyba lepszy tez od Spectran. Przeprowadze testy praktyczne na radiolatarniach.

_________________
Pozdrawiam
Jurek
HF1D

Obrazek
  
HF1D
25.02.2017 16:32:41
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Szczecin JO73hi

Posty: 2299 #2400948
Od: 2015-1-28
    SQ5AAG pisze:

    ARGO fajny program nie znałem go. Chyba lepszy tez od Spectran. Przeprowadze testy praktyczne na radiolatarniach.


Argo jest doskonałym programem.
Jest bardzo czuły, dlatego był tak pomocny przy wczorajszych próbach.
PI-RX nie ma możliwości regulacji i pokazuje na wodospadzie niesamowity szum.
W związku z tym nie było nawet możliwości zobaczenia dziesiątej częsci tego co pokazywał Argo.
Argo zresztą jest podstawowym programem do odbioru QRSS i obsługi grabberów.
W przypadku OZ7IGY to było 50 W EIRP, chociaż na UKF, ale beacony na 10 MHz nadają z mocą rzadko przekraczająca 100 mW, a brytyjskie są u nas odbierane bez problemu.
Najniższa odbierana moc z jaką był nadawany sygnał QRSS, który odebrałem i poprawnie odczytałem to było 15 mW z UK.
Zainstaluje jeszcze na probę Speclaba, chociaż miałem z nim zawsze problemy z obsługą.
Ale to nie wina programu wesoły
_________________
Pozdrawiam
Jurek
HF1D

Obrazek
  
SP6IX
25.02.2017 17:49:15
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8116 #2400965
Od: 2008-3-18
Jurku a masz może jakiś trop na ARGO ,ja tylko posiadam AirSkaut.
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
HF1D
25.02.2017 18:18:31
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Szczecin JO73hi

Posty: 2299 #2400971
Od: 2015-1-28
    SP6IX pisze:

    Jurku a masz może jakiś trop na ARGO ,ja tylko posiadam AirSkaut.


Żaden problem wesoły

Strona Alberto I2HPD.

http://www.weaksignals.com/

Oprócz ARGO jest tam wiele ciekawych rzeczy.
W razie czego możesz do Alberto napisać. Trochę humorzasty, już kilka razy ogłaszał, że więcej ARGO nie będzie, a potem robił coś nowego, ale jednocześnie bardzo kontaktowy i przyjazny.
_________________
Pozdrawiam
Jurek
HF1D

Obrazek
  
SP6IX
25.02.2017 18:29:49
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8116 #2400975
Od: 2008-3-18
OK dziękuję muszę to przetrawić moją kulawą angielszczyzną.
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
HF1D
26.02.2017 15:53:21
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Szczecin JO73hi

Posty: 2299 #2401318
Od: 2015-1-28


Ilość edycji wpisu: 1
Zdecydowanie najciekawsze przeloty i odbicia dzisiejszego dnia

B-787 Dreamliner JAL407 Japan Airlines z Tokio do Frankfurtu



Tu małe stadko w okolicach Szczecina


poniżej również B-787 Canadian Airlines z Tel Aviv do Toronto lecący równolegle do linii pomiędzy OZ7IGY i moją anteną.



Przed kanadyjskim samolotem leciał Wizzair, ale dawał zdecydowanie słabsze odbicia
_________________
Pozdrawiam
Jurek
HF1D

Obrazek
  
SQ5RWS
07.03.2017 17:27:21
poziom 4



Grupa: Użytkownik

QTH: W-wa/Konin/Ostróda

Posty: 294 #2404726
Od: 2012-1-3
Mieszkam w okolicach podejścia do Okęcia. Co mnie wkurza bo co nie gadam na direkcie to pojawia się efekt falowania/multipathu/wielodrogowości przez te skrzydlate puszki. Aj waj, precz z samolotami.pan zielonypan zielonypan zielony
_________________
Marcin
  
SQ3SWF
07.03.2017 18:22:19
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: JO82LK (Poznań)

Posty: 512 #2404764
Od: 2013-5-6
Obrazek

Z pasm niehamskich - radiolatarnie VOR są fajnym obiektem do oglądania odbić AS.
_________________
Olgierd
SP3YOR - Klub Krótkofalowców w Poznaniu http://sp3yor.net | https://sat.sp3yor.net | SN7L: FB WWW | http://arr1.org
  
Electra29.03.2024 06:13:20
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 2 / 3>>>    strony: 1[2]3

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » PASMO UKF » AIRCRAFT SCATTER - ŁĄCZNOŚCI PRZEZ ODBICIE OD SAMOLOTÓW

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny