Nasłuch na AM- Pasmo lotnicze |
sq9nox pisze: airloop pisze: Ok.Thx. Dzieki. Zmyliło mnie w poszukiwaniach te 5MHz więcej. Byłem przekonany ze trzeba przemieszczac się co 25 kHz, a tu surpriza. To ja jeszcze dodam, skąd to się wzięło. W związku z dużym zasięgiem radiostacji z antenami wysoko (czyli lotniczych), częstym problemem w lotnictwie jest takie skoordynowanie częstotliwości, by w zasięgu zawsze była tylko jedna stacja naziemna pracująca na danej frq. W związku z tym od pewnego czasu wprowadza się odstęp międzykanałowy 8.33kHz (pierwotnie było wyłącznie wspomniane przez ciebie 25 kHz). Trochę na ten temat można znaleźć np na stronie Eurocontrolu - https://www.eurocontrol.int/articles/833-khz. W tej chwili trwa powolna i bolesna wymiana radiostacji zabudowanych na samolotach (bolesna, bo koszt radia jest niewspółmiernie wysoki do jego jakości i możliwości -- kwestie certyfikacji). 73 de Łukasz sq9nox (czasem /am) Co prawda po niewczasie ale zauważyłem w dokumentacji AIP Czech 8,33kHz: Np ACC PRAHA 132,065 132,805 132,890 133,390 133,410 133,530 134,590 135,135 135,460 generalnie dla Polski i ościennych państw udało mi się znaleźć pliki pdf AIP VFR zawierający min. częstotliwość radiowe , mapy itp, itd . Jednak tak łatwo nie dało mi się dotrzeć do danych odnośnie częstotliwości dla Slovakia z Bratysławą. Można co prawda w internecie "zagooglować" ale obawiałem się, że niektóre informacje są już przestarzałe Pomocny był adres strony ICAO który podałeś. Najważniejsze aby dane były aktualne.Bo długie jesienno-zimowe wieczory sprzyjają słuchaniu aczkolwiek wzmożonoy traffic nad Europą w częsci centralno-wschodniej a konkretnie nad Polską raczej przypada w okresie pełni dnia. |