Pytanie do 'Ludzi Morza'
[quote=SP5WA]
    SP1ST pisze:

    Po lekturze tego wątku uśmiałem się do łez.


No to opowiadaj, Krzysztof. Jeździsz za "starego" to przekażesz info z pierwszej ręki.
Zacznij od tego, kiedy załoga będzie mogła pozbawić Cię dowództwa na burcie.
Potem wspomnij coś o ISPS tylko bez języka prawniczego, PSE.
A tak w ogóle to pisz na luzie bo cały temat jest ustawiony w Śmietniku [Koszu].[/quote]

Witam,
Załoga nie może pozbawić kapitana dowództwa nad statkiem, może to uczynić Armator na jej dobrze uzasadniony wniosek.

Na statku obowiązuje prawo kraju bandery, nie zwalnia to jednak od przestrzegania prawa kraju portu.
Miało być po naszemu, nie po prawniczemu, np statek pod banderą Holandii, gdzie w można legalnie palić maryśkę zawija do portu USA.
tam na statek wchodzi MEDSCREEN, pobiera próbki moczu i stwierdza,że załogant popala. Wg prawa kraju portu czyli USA załogant musi być czysty.
Załogant się broni , w moim kraju to jest legalne, ostatni raz paliłem w domu na urlopie. Armator odsyła go jednak do domu najbliższym samolotem.
Wg prawa USA załogant ma być czysty.


ISPS:
Ship Security Plan - zbiór procedur dotyczących zagadnień związanych z ochroną i bezpieczeństwem statku.
Jest opracowywany indywidualnie dla każdego statku /Restricted Area/, jest to dokument poufny. Tylko określone osoby - instytucje mogą mieć do niego wgląd.
Są 3 poziomy ochrony:
Security Level 1 - normalna aktywność statku, w porcie, rejestrowanie osób wchodzących/schodzących ze statku, wyrywkowa kontrola bagażu itp.
Security Level 2 - szczegółowa kontrola wszystkich dóbr wnoszonych na statek
Security Level 3 - zatrzymane operacje ładunkowe i ruch osobowy. Statek w natychmiastowej gotowości do wyjścia w morze.
DOS - Declaration Of Security, Statek i port / PSO Port Security Oficer/ deklarują na piśmie podział obowiązków ochrony statku podczas jego pobytu w porcie, nie rzadziej jednak niż co 6 miesięcy od ostatniej wizyty w danym porcie.
Statek zobowiązany jest do wyrównania poziomu ochrony jaki obowiązuje w porcie docelowym, tzn statek w morzu operuje SL1 a port SL2
w tym wypadku statek przechodzi przed wejściem na wody terytorialne na SL2.O zmianie poziomu ochrony kapitan informuje CSO /Company Security Officer/
Tak samo się dzieje przy wejściu w HRA /WRA High Risk Area / War Risk Area
ISPS to nie jest fikcja, jeśli statek nie spełnia wymogów to nie zostanie wprowadzony do portu, może być aresztowany/zatrzymany do czasu kiedy odpowiednie władze stwierdzą, że statek spełnia wymogi.
Dokumentem stwierdzającym jest Ship Security Certificate, ważny na okres 5 lat.
To tak w kilku słowach.






  PRZEJDŹ NA FORUM