| Elektronika, kosmonautyka, energia nuklearna - czego nie produkują Chiny ? Nawet największy silnik Diesla to produkt Chiński |
| Witam, w ub r. byłem w Hamburgu na stoczni. prawie miesiąc - dry dok, przegląd obu śrub nastawnych, naprawa płetwy sterowej malowanie kadłuba, instalacja specjalizowanego sonaru poziomego i takie tam. bylismy jedynym statkiem na remoncie. stocznia Blohm u Voss. w zasadzie w stanie likwidacji - fantastyczne tereny pod budownictwo. z tego co mówili niemieccy stoczniowcy to obecny własciciel kupił ja tylko i wyłacznie z powodu terenów a nie ochoty na robienie biznesu w branzy morskiej. nie ma stoczni ktora jest w stanie wytrzymac konkurencje z Chinami przynajmniej w budowie najprostszych statkow - masowce, kontenerowce. taka jest smutna rzeczywistość. nie potrafią jedynie budowac statków specjalistycznych ale to pewnie dlatego że jest b.małe zapotrzebowanie na takie statki. to nie jest wina ani p.Merkel ani p.Tuska tylko koniuktury i ksiegowych. ekonomia w tym zakresie jest bezwzględna. czy widziałes może pasażera wybudowanego w Chinach. firma dla której pracuje zamówiła w Chinach serie małych pasazerów. widziałem piękne rysunki, projekty itp a statku jak nie ma tak nie ma. może kadłub juz wyspawali a reszta? Finlandia kilka lat temu zamkneła stocznie w Helsinkach i Turku. ta stocznia swego czasu zbudowała 2 jeszcze do niedawna największe pasażery świata - Oasis of the seas i Allure of the seas. W każdej branzy dzieją sie podobne historie. a księgowi i tak maja ostatnie słowo i to oni tak naprawde podejmuja decyzje co jet opłacalne a co nie. miłego dnia pozdro jacek sp9ikf |