System AIS w żegludze
    sp9ikf pisze:

    Om SQ9PPR,
    szkoda że nie masz imienia. ale tak bywa.
    pomysl do kogo i jak wyślesz ramke via GSM na pełnym oceanie. system dziala na VHF. co jest zapisane ww algorytnmie - np czestotliwosc rozgłaszania tego nie wiem. nie mniej beacon fabrycznie jest ustawiony na 60s. niektóre statki mające stelitarny internet wysyłaja od czasu do czasu ramki do serwera via satelita/internet. zasięg tzw horyzontalny to jest takie bardzie umowne pojecie. mysle ze kol. SP1ST jako nawigator lepiej to wyłozy bo jest uzytkownikiem/praktykiem. mnie interesuje wyłącznie strona techniczna czyli co z czym i jak połączyc/skofigurowac aby działało zgodnie z konwencja SOLAS. na ekranie radaru widac sygnały z AIS z odległosci srednio do 24 mm. statki słychac na duża wiekszośc odległość. widziałem już sygnały odebrane z obiektów w odległosći 40-60 mm ale nie sa one w kręgu zainteresowania nawigatorów chyba że maja duzą predkośc lub predkośc twojego statku jest duża (są takie małe katamarany pasażerskie typu CAT na m.sródziemnym, wschodnie wybrzeże kanady i australia które jeżdża z prędkościa do 40 wezłów. na moim FB jest zdjęcie takiego statku.

    powodzenia

    jacek sp9ikf

Witam,
Jacek nie bardzo rozumie co chcesz konfigurować. Sygnał z urządzenia AIS podłączasz do bufora NMEA, /port RS232 lub pochodne/z którego wszystkie inne urządzenia /radar, ECDIS, Chartco, echsonda, GMDSS etc/ na mostku mogą pobierać/wysyłać i wyświetlać interesujące je informacje.
AIS ma swój własny wbudowany odbiornik GPS, dlatego też z bufora pobiera tylko dane z żyrokompasu. Oczywiście w przypadku awarii może posiłkować się
pozycją z innych odbiorników GPS.
Jeśli chodzi o zasięg AIS sprawa jest prosta. Anteny muszą się "widzieć", oczywiście propagacja czasami pozwala odbierać sygnały z większej odległości.
Do celów nawigacyjnych i bezpieczeństwa wystarcza odległość 20-40 Nm.
Urządzenia AIS nie są podłączone do urządzeń satelitarnych w celu transmisji danych, /przynajmniej ja o tym nic nie wiem/
Odpowiednie satelity prowadzą ciągły nasłuch VHF i retransmitują odebrane sygnały do stacji naziemnych a te do uprawnionych instytucji.
Wyjątek stanowi LR ale on wysyła za pomocą Sat C. Sygnał dociera jedynie do upoważnionych instytucji rządowych i jest całkowicie
stworzony do ochrony statku.Corocznie LR jest testowany w obecności przedstawiciela Towarzystwa Klasyfikacyjnego.
Sygnały AIS statków w rejonach WRA /War Risk Area/ są upubliczniane w internecie z dużym opóźnieniem. Chodzi o bezpieczeństwo.


  PRZEJDŹ NA FORUM