System AIS w żegludze
witam,
Krzysztof, Ty wiesz swoje a ja robie swoje. to tylko tak ładnie sie nazywa protokół NMEA 0183. co do kompatybilności to mam własne jakies tam prawie 20-letnie doswiadczenie. wiele urzadzeń wymaga niestety (co wcale nie jest zabawne) ręcznego wpisywania stringów tak jak sobie producent radaru czy ECDIS zażyczył. jeden niewlaściwy znak i radar lub ECDIS wyswietla ci taka ładna komende oczywiście na czerwono - utrata komunikacji z tym czy z tamtym. z tym pobieraniem danych np GPS też jest różnie. wiele towarzystw klasyfikacyjnych wymaga aby dane GPS pochodziły z dedykowanego odbiornika GPS a nie dodatku jaki, jest wbudowany do AIS-a czy innego wynalazku. odbiorniki GPS na wielu statkach z urzędu (wymóg towarzystwa klasyfikacyjnego) MUSZA być 2 i są a nawigator ma wajche która wybiera odbiornik przekazujacy pozycje do wszystkich urzadzeń nawigacyjnych które tego sygnału wymagaja. ja tego nie wymysliłem, natowmiast dzięki takim pomysłom mam pracę. zapewne inne wymogi stawiane sa statkom cargo a inne wycieczkowcom. pracuję na tych ostatnich. poza tym nie każdy sygnał możesz podac poprzez bufor. znowu Towarzystko klasyfikacyjne ma tutaj najwiecej do powiedzenia. "moje" statki chodza na daleką północ i południe gdzie część satelitów już nie dociera. niedawno wymienialismy SSIS na innego producenta i innego satelite bo dotychczasowy satelita nie obejmował obszarów powyżej 70N i 70S. Sygnał z SSIS dociera do wyznaczonej osoby na lądzie która w firmie zajmuje sie bezpieczeństwem. ja musze wpisac tylko adres mailowy pacjenta oraz nr GSM. reszte załatwia serwer właściciela systemu SSIS czy LRIT. Nowe wynalazki (np JRC) VDR pobiera pozycje z tzw reference GPS receiver i na bieżąco nadpisuje do pławy która jest do VDR-a zapieta. sygnał do VDR-a nie może pochodzic z bufora tylko MUSI byc zapięty prosto do reference odbiornika GPS. i takie tam rózne chece.
Już poza konkursem, to fascynuje mnie kwestia synchronizacji czasu w urządzeniach nawigacyjnych. w analogowych czasach tego problemu nie było. dzisiaj w epoce cyfry dzieją się różne rzeczy. wiele urządzen posiada własne zegary czasu. czy referencyjnym czasem jest to co pokazuje GPS? widziałem jak do tej pory 2 systemy ECDIS które z automatu potrafiły skorygowac własny czas pokładowy po pojawieniu sie sygnału GPS. Ale widziałem tez jeden wynalazek który wyświetlał czas GPS oraz czas z własnego wewnetrzego zegara. czas z GPS-a był opisany jako GPS. korekty dokonywało sie ręcznie. traktuje to jako ciekawostkę choc domyslam sie że może to byc jakis tam problem. SP2HFH. Nie spotkałem plottera nawigacyjnego. w wielu przypadkach predkośc transmisji ustawia sie recznie samemu - technik programujący system. wszystko co wychodzi z AIS-a do pozostałych urządzeń jest wysyłana za posrednictwem protokołu NMEA 0183.
Krzysztof czy uwierzysz iż mimo posiadania 2 oddzielnych systemów ECDIS niektóre (tanie) bandery wymagają posiadania i bieżacego korygowania map papierowych!!

pozdro
jacek sp9ikf


  PRZEJDŹ NA FORUM