Unboxing Yaesu FT-891 (ATU-100) transceiver .Szybka prezentacja menu
Spieszę z korektą niedoróbek i błędów w pierwszym filmie. Nadmienię, że używam FT891 od dłuższego czasu, to jest moje drugie takie radio.

Szybkie strojenie to nie tylko włączenie FAST. To także wciśnięcie małego pokrętła, by oznaczenie używanego VFO przeszło w negatyw. Wtedy pokręcenie małym pokrętłem znacząco przyspieszy przestrajanie.

DNR to nie tylko DSP, to jedna z funkcji DSP polegająca na redukcji szumu. Inne funkcje DSP to są filtry, o których wspominasz. Z tym, że DNR bardzo ładnie działa - polemizowałbym. Redukcja szumów powoduje "bąbelki" które bardzo męczą po kilku godzinach słuchania.
Ogólnie to radio się nie nadaje do słuchania na lepszych słuchawkach. Generuje ono sporo artefaktów zarówno w zakresie subbasów (zwłaszcza przy pracy na telegrafii, przy przełączaniu nadawanie/odbiór) oraz wysokich sopranów przy odbiorze z włączonym DNR, a to bardzo męczy. Bąbelki nawet słychać na nagraniu. Do pracy z tym radiem trzeba używać słuchawek o ograniczonym od dołu i góry paśmie. Inaczej po kilku godzinach będziecie bardziej zmęczeni niż przy pracy z FT817 czy FT100, nie mówiąc o lepszym sprzęcie, takim jak choćby KX3. Nawet tanie G90 nie ma tego problemu. Jeśli nie używasz słuchawek, tego problemu nie ma.

NB - noise blanker czyli eliminator trzasków, który działa na krótkie trzaski, najlepiej takie pochodzące od zapłonu silników iskrowych. Radzi sobie także z niektórymi radarami OTH ale dość słabo. NB WIDTH (05-01) ustawiłbym na 10 msec, rejection na 30dB.

Brak audio na USB jest kłopotliwy nie tylko z powodu cyfrówek, ale także z innego powodu - nie da się dołączyć szczekaczki z komputera (z logu). A to bardzo pomaga przy wywoływaniu i podobnych akcjach (na przykład zawody). Dodatkowo nie można w ten sposób nagrywać dźwięku z radia.

Przełącznik na mikrofonie to nie jest opcja europejska i azjatycka ale proste obcięcie niskich lub wysokich tonów, znane w Yaesu od lat. Jedynka ma pełne pasmo, jest dobre do gadania lokalnego, dwójka to obcięte od dołu pasmo, co razem z kompresją umożliwia lepszą zrozumiałość przy dalszych łącznościach. O wiele lepsze efekty daje użycie wbudowanego korektora parametrycznego, który można ustawić do rozmów lokalnych (z wyłączonym kompresorem PROC) i do deiksów (z włączonym kompresorem).

Automatyczne przypisywanie wstęgi do pasma (AUTO) w menu to jest jedna z ważnych wad tego TRX dla mnie - ja bardzo dużo słucham poza pasmem. Aby przełączyć na USB poniżej 10MHz (i poza pasmem 60m), trzeba użyć opcji SSB BFO (11-07) z opcji AUTO na USB. A potem przełączyć z powrotem. Często używane częstotliwości profesjonalne mam zapisane do pamięci, bo pamięci przechowują także ustawienia używanej wstęgi bocznej.

A/B - to wybór VFO, oprócz przełączenia A/B służy do nadawania w splicie. PRZEDE WSZYSTKIM do tego i to jest BARDZO ważna umiejętność, ale jak widać bardzo rzadko z niej korzystasz. Tego się używa podczas wołania stacji pracującej w splicie - Ty nadajesz najczęściej wyżej (1 kHz i wyżej na telegrafii, 5 kHz i wyżej na fonii), a stacja wołana - odwrotnie. Split włącza się za pomocą opcji SPL, która jest obok IPO. Radio posiada także autosplit, który od razu ustawia wartość wprowadzoną w menu (domyślnie +5kHz, "listening five up"). To, że nie wspomniałeś o splicie, bardzo wiele mi powiedziało o Twoich umiejętnościach operatorskich. Prawdopodobnie nigdy nie wołałeś stacji pracującej w pile upie.

Wentylatory słusznie trzymasz w trybie CONTEST, radio i tak się dość mocno grzeje, wentylatory wcale nie są ciche. Mała moc to nie jest dokładnie 5W. HF PWR to moc w telegrafii na wszystkich pasmach KF, HF SSB POWER jest to moc dla SSB, osobno jest moc dla 50MHz. W starszych wersjach FT891 moc była dla wszystkich emisji razem.

Teraz brzmienie SSB i filtry. Po pierwsze należy zadbać o odpowiednie ustawienie szerokości filtru przy nadawaniu (menu SSB-TX BPF - 11-09, to pokazałeś), a następnie ustawić korektor P-EQ (15-10). Jest to korektor parametryczny, działa tak, jak uproszczony parametryk używany w inżynierii nagłośnienia. Najpierw określasz częstotliwość środkową, w której on działa, potem wzmocnienie lub tłumienie wokół niej. Szerokość zboczy określa się osobno.

i teraz - ustawienia z menu 15-10 dotyczą pracy z kompresorem (PROC)
P-EQ1 FREQ 300 (częstotliwość środkowa najniższego zakresu w Hz)
P-EQ1 Level -15 (tłumienie lub wzmocnienie w tym zakresie)
P-EQ1 BWTH 8 (szerokość pasma tego zakresu)
P-EQ2 FREQ 1300 (częstotliwość środkowa środkowego zakresu w Hz))
P-EQ2 Level 8 (tłumienie lub wzmocnienie w tym zakresie)
P-EQ2 BWTH 8 (szerokość pasma tego zakresu)
P-EQ3 FREQ 2300 (częstotliwość środkowa sopranów w Hz)
P-EQ3 LEVEL 10 (tłumienie lub wzmocnienie w tym zakresie)
P-EQ3 BWTH 8 (szerokość pasma tego zakresu)
BWTH to szerokość w dB na oktawę.
Jesli chcesz ustawić brzmienie do pracy bez kompresora, użyj ustawień menu 15-04, one nie mają literki P przed EQ).

Teraz filtry. Moim zdaniem to jest najlepsza opcja tego radia, którą bije na głowę zarówno FT100, jak i FT857/897, wygrywa z FT2000, jest tylko o jedną klasę gorsze od TS590SG. Tylko i wyłącznie dla tych filtrów kupiłem ten transceiver.
Dopóki nie masz włączonego NAR, nastawa WDH używa wyższych wartości. Włączenie NAR umożliwia sensowne zawężenie pasma. W przypadku telegrafii schodzimy do 50Hz i to naprawdę działa. Na fonii często używa się pasma rzędu 1,2kHz razem z IF SHIFTEM. Nachylenie zboczy filtru reguluje się w menu, ja używam -18 (dB/oktawę). W odróżnieniu od IC7300, ten transceiver nie robi artefaktów (charakterystycznego chrupania i brzęczenia) na zboczach filtru. Nie ma też "przeciekania" silnego sygnału bokiem, tak często spotykanego w wielu klasycznych transceiverach.

Filtr NCH to ręczny Notch, którego się używa tak, że po włączeniu małym pokrętłem przesuwa się obszar wycinania. Działa bardzo dobrze także do świszczących zakłóceń, ogólnie warto o tym pamiętać. Działa lepiej w trybie WIDE (przełączanym z menu). Mała, ale bardzo ważna uwaga - jeśli wierzyć Yaesu, opcja NCH działa na pośredniej, jeszcze przed przepuszczeniem sygnału przez detektor, a zatem naprawdę silne sygnały należy usuwać ręcznie za pomocą tej opcji, a dopiero potem wyrzynać autonotchem (DNF - patrz niżej).

DNF - to jest automatyczny notch, który robi to samo co NCH ale do dłużej stojących nośnych. Tego nie trzeba regulować. Włączenie równocześnie DNF i DNR powoduje zubożenie dźwięku, który równocześnie staje się bardziej męczący przy dłuższym słuchaniu. Aby radio choć trochę mniej męczyło, można odciąć najniższe dźwięki za pomocą SSB LCUT FREQ, ustawiajac to na 200 z nachyleniem 18dB/oktawę. Podobnie odciąłbym wszystko powyżej 3600Hz. Niestety nie pomaga to na bąbelki, a są one dokuczliwe. DNF nie nadaje się do wycinania naprawdę silnych sygnałów, gdyż działa już po demodulacji.

Podstawowe ustawienia, o których trzeba pamiętać to IPO (wyłączenie przedwzmacniacza) na niskich pasmach (1.8/3.5/7). To radio ma taki sobie odbiornik jeśli chodzi o odporność na naprawdę silne sygnały i wielokrotnie zdarzały się problemy z bardzo silnymi stacjami na paśmie 40m. Pod względem sygnałów z innego wycinka pasma jest moim zdaniem sporo gorsze od G90. Najwyraźniej nasz kolega nie używał tego radia z dobrą anteną, gdy akurat były duże zawody. Na niskich pasmach i przy porządnej antenie trzeba używać równocześnie IPO oraz ATT (tłumik). Samo określenie IPO pochodzi od Intercept Point optimization, czyli optymalne wzmocnienie odbiornika, by nie przesterowywać jego elementów aktywnych (np. pierwszego mieszacza).

To taka korekta do filmu, który jest przydatny pod względem przejrzenia interfejsu użytkownika, ale zawiera niedopowiedzenia i nieścisłości.


  PRZEJDŹ NA FORUM