Pozwolenie radiowe za 20zł dla każdego bez egzaminu... |
Jednak legalne, ale nie dla paralotniarzy... Znalezione na grupie pl.rec.paralotnie Szanowny Panie, Odpowiadając na mail dotyczący sytuacji prawnej związanej z udzielonym firmie Navcomm, Andrzej Kijewski z siedzibą w Sopocie, ul. Rzemieślnicza 38/30, pozwoleniem radiowym znak DZC-WRL-5172-503/10 (2) nr RRL/A/A/0033/2010 z dnia 10 lutego 2010 r., uprzejmie informuję, co następuje: Ad pkt 1. Zgodnie z określonymi w załączniku do pozwolenia radiowego warunkami wykorzystania częstotliwości firma posiada prawo świadczenia usług w służbie ruchomej lądowej w sieci radiokomunikacji ruchomej lądowej typu dyspozytorskiego na obszarze całego kraju za pośrednictwem urządzeń ruchomych (radiotelefonów noszonych pracujących z mocą do 5 W). Radiotelefony pracujące w tej sieci powinny być zaprogramowane wyłącznie do pracy na przydzielonych w pozwoleniu radiowym kanałach radiowych o częstotliwościach 157,9625 MHz (przy wykorzystaniu kodów programowanej blokady szumów CTCSS o wartościach: 91,5 Hz, 97,4 Hz, 114,8 Hz, 123,0 Hz, 131,8 Hz, 141,3 Hz) na zasadach współużytkowania oraz 448,6375 MHz, na zasadach wyłączności, a użytkownik nie powinien mieć możliwości samodzielnej zmiany kanału radiowego. Ad pkt 2. Pozwolenie radiowe uprawnia do używania urządzeń w służbie ruchomej lądowej w sieci radiokomunikacji ruchomej lądowej typu dyspozytorskiego umożliwiając grupom użytkowników porozumiewanie się przez radio w ramach danej grupy lub z innymi grupami (przy wykorzystaniu kodów CTCSS). Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2005 r., w sprawie Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości (Dz. U. Nr 134, poz. 1127 z późn. zm.), zwanej dalej "KTPCz" zakresy częstotliwości, z których przydzielone zostały częstotliwości przeznaczone są do wykorzystania w służbie ruchomej z wyjątkiem ruchomej lotniczej. Oznacza to, że częstotliwości z tych zakresów nie mogą być wykorzystywane w służbie ruchomej lotniczej podczas wykonywania lotów balonem, lotnią, paralotnią itp. Zgodnie z art. 145 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.) pozwolenie radiowe określa: 1) uprawniony podmiot oraz jego siedzibę i adres; 2) rodzaj, wyróżnik typu oraz nazwę producenta urządzeń radiowych, których dotyczy pozwolenie; 3) warunki wykorzystywania częstotliwości, które zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 1 powinny określać w szczególności: a) częstotliwość lub częstotliwości graniczne kanałów lub zakresów częstotliwości albo numery kanałów, b) lokalizację urządzenia albo obszar jego przemieszczania, c) moc promieniowaną lub moc wyjściową, d) polaryzację, wysokość zawieszenia i charakterystykę promieniowania anteny nadawczej, e) rodzaj sygnału i parametry techniczne jego nadawania; 4) warunki używania urządzenia, w szczególności rodzaj służby radiokomunikacyjnej lub sieci telekomunikacyjnej, w której urządzenie może być wykorzystywane; 5) okres ważności; 6) termin rozpoczęcia wykorzystania częstotliwości. Wydane przez Prezesa UKE pozwolenie radiowe nr RRL/A/A/0033/2010 uprawnia firmę Navcomm, Andrzej Kijewski z siedzibą w Sopocie, do świadczenia na obszarze całego kraju usług w służbie ruchomej lądowej przy wykorzystaniu przydzielonych częstotliwości (przeznaczonych w KTPCz do wykorzystania w służbie ruchomej lądowej z wyjątkiem ruchomej lotniczej), w sieci radiokomunikacji ruchomej lądowej typu dyspozytorskiego składającej się wyłącznie z radiotelefonów noszonych. W pozwoleniu radiowym w służbie ruchomej dla urządzeń ruchomych nie określa się maksymalnej wysokości na jakiej urządzenie to może być wykorzystywane przyjmując, jako wysokość zawieszenia anteny w wolnej przestrzeni 2 metry nad poziomem ziemi. Ad pkt 3. W związku z tym, że wydane pozwolenie radiowe uprawnia do wykorzystywania urządzeń radiowych wykorzystujących przydzielone częstotliwości wyłącznie w służbie ruchomej lądowej, regulamin świadczenia usług radiokomunikacyjnych firmy Navcomm nie powinien pomijać tej kwestii, a wręcz przeciwnie powinien zabraniać możliwości używania urządzeń w sposób niezgodny z pozwoleniem tj. w służbie radiokomunikacyjnej innej niż została określona w pozwoleniu. Szanowny Panie, zdając sobie sprawę z potrzeby prowadzenia łączności radiowej przez statki powietrzne typu lotnia, paralotnia w przestrzeni niekontrolowanej G, wynikającej ze względów bezpieczeństwa lotów informujemy dodatkowo, iż łączność taka, choć formalnie niewymagana, jest możliwa przy wykorzystaniu pokładowych stacji nadawczo-odbiorczych pracujących w paśmie lotniczym 117,975 - 137 MHz, po spełnieniu następujących warunków: 1. Lotnia lub paralotnia powinna być wpisana (na wniosek właściciela) do ewidencji statków powietrznych prowadzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i uzyskać znaki rozpoznawcze, które w sposób trwały powinny być naniesione na skrzydło lotni (paralotni), 2. pilot lotni (paralotni) powinien posiadać świadectwo ogólne operatora radiotelefonisty w służbie radiokomunikacyjnej lotniczej oraz pozwolenie radiowe na używanie stacji pokładowej wydawane przez Prezesa UKE. Łączność pomiędzy statkami powietrznymi typu lotnia możliwa jest na wówczas na częstotliwości Air to Air 123,45 MHz. Powyższe zostało skonsultowane z Inspektoratem Nadzoru CNS Urzędu Lotnictwa Cywilnego. O ewentualnych zmianach w uregulowaniach poruszonych przez Pana kwestii powiadomimy oddzielnym pismem. Z poważaniem, Irena Bylicka Gabinet Prezesa Urząd Komunikacji Elektronicznej ul .Kasprzaka 18/20 01-211 Warszawa Tel. 22-53-49-344 Odpowiedź przygotowana przez: Departament Zarządzania Zasobami Częstotliwości |