Pozwolenie radiowe za 20zł dla każdego bez egzaminu...
Jednak legalne, ale nie dla paralotniarzy...

Znalezione na grupie pl.rec.paralotnie

Szanowny Panie,

Odpowiadając na mail dotyczący sytuacji prawnej związanej z udzielonym
firmie Navcomm, Andrzej Kijewski z siedzibą w Sopocie, ul. Rzemieślnicza
38/30, pozwoleniem radiowym znak DZC-WRL-5172-503/10 (2) nr
RRL/A/A/0033/2010 z dnia 10 lutego 2010 r., uprzejmie informuję, co
następuje:

Ad pkt 1. Zgodnie z określonymi w załączniku do pozwolenia radiowego
warunkami wykorzystania częstotliwości firma posiada prawo świadczenia usług
w służbie ruchomej lądowej w sieci radiokomunikacji ruchomej lądowej typu
dyspozytorskiego na obszarze całego kraju za pośrednictwem urządzeń
ruchomych (radiotelefonów noszonych pracujących z mocą do 5 W).
Radiotelefony pracujące w tej sieci powinny być zaprogramowane wyłącznie do
pracy na przydzielonych w pozwoleniu radiowym kanałach radiowych o
częstotliwościach 157,9625 MHz (przy wykorzystaniu kodów programowanej
blokady szumów CTCSS o wartościach: 91,5 Hz, 97,4 Hz, 114,8 Hz, 123,0 Hz,
131,8 Hz, 141,3 Hz) na zasadach współużytkowania oraz 448,6375 MHz, na
zasadach wyłączności, a użytkownik nie powinien mieć możliwości samodzielnej
zmiany kanału radiowego.

Ad pkt 2. Pozwolenie radiowe uprawnia do używania urządzeń w służbie
ruchomej lądowej w sieci radiokomunikacji ruchomej lądowej typu
dyspozytorskiego umożliwiając grupom użytkowników porozumiewanie się przez
radio w ramach danej grupy lub z innymi grupami (przy wykorzystaniu kodów
CTCSS). Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2005 r.,
w sprawie Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości (Dz. U. Nr 134, poz.
1127 z późn. zm.), zwanej dalej "KTPCz" zakresy częstotliwości, z których
przydzielone zostały częstotliwości przeznaczone są do wykorzystania w
służbie ruchomej z wyjątkiem ruchomej lotniczej. Oznacza to, że
częstotliwości z tych zakresów nie mogą być wykorzystywane w służbie
ruchomej lotniczej podczas wykonywania lotów balonem, lotnią, paralotnią
itp.

Zgodnie z art. 145 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.) pozwolenie radiowe
określa:

1) uprawniony podmiot oraz jego siedzibę i adres;

2) rodzaj, wyróżnik typu oraz nazwę producenta urządzeń radiowych,
których dotyczy pozwolenie;

3) warunki wykorzystywania częstotliwości, które zgodnie z art. 146 ust.
1 pkt 1 powinny określać w szczególności:

a) częstotliwość lub częstotliwości graniczne kanałów lub zakresów
częstotliwości albo numery kanałów,

b) lokalizację urządzenia albo obszar jego przemieszczania,

c) moc promieniowaną lub moc wyjściową,

d) polaryzację, wysokość zawieszenia i charakterystykę promieniowania
anteny nadawczej,

e) rodzaj sygnału i parametry techniczne jego nadawania;

4) warunki używania urządzenia, w szczególności rodzaj służby
radiokomunikacyjnej lub sieci telekomunikacyjnej, w której urządzenie może
być wykorzystywane;

5) okres ważności;

6) termin rozpoczęcia wykorzystania częstotliwości.

Wydane przez Prezesa UKE pozwolenie radiowe nr RRL/A/A/0033/2010 uprawnia
firmę Navcomm, Andrzej Kijewski z siedzibą w Sopocie, do świadczenia na
obszarze całego kraju usług w służbie ruchomej lądowej przy wykorzystaniu
przydzielonych częstotliwości (przeznaczonych w KTPCz do wykorzystania w
służbie ruchomej lądowej z wyjątkiem ruchomej lotniczej), w sieci
radiokomunikacji ruchomej lądowej typu dyspozytorskiego składającej się
wyłącznie z radiotelefonów noszonych. W pozwoleniu radiowym w służbie
ruchomej dla urządzeń ruchomych nie określa się maksymalnej wysokości na
jakiej urządzenie to może być wykorzystywane przyjmując, jako wysokość
zawieszenia anteny w wolnej przestrzeni 2 metry nad poziomem ziemi.

Ad pkt 3. W związku z tym, że wydane pozwolenie radiowe uprawnia do
wykorzystywania urządzeń radiowych wykorzystujących przydzielone
częstotliwości wyłącznie w służbie ruchomej lądowej, regulamin świadczenia
usług radiokomunikacyjnych firmy Navcomm nie powinien pomijać tej kwestii,
a wręcz przeciwnie powinien zabraniać możliwości używania urządzeń w sposób
niezgodny z pozwoleniem tj. w służbie radiokomunikacyjnej innej niż została
określona w pozwoleniu.



Szanowny Panie, zdając sobie sprawę z potrzeby prowadzenia łączności
radiowej przez statki powietrzne typu lotnia, paralotnia w przestrzeni
niekontrolowanej G, wynikającej ze względów bezpieczeństwa lotów
informujemy dodatkowo, iż łączność taka, choć formalnie niewymagana, jest
możliwa przy wykorzystaniu pokładowych stacji nadawczo-odbiorczych
pracujących w paśmie lotniczym 117,975 - 137 MHz, po spełnieniu
następujących warunków:

1. Lotnia lub paralotnia powinna być wpisana (na wniosek właściciela) do
ewidencji statków powietrznych prowadzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa
Cywilnego i uzyskać znaki rozpoznawcze, które w sposób trwały powinny być
naniesione na skrzydło lotni (paralotni),

2. pilot lotni (paralotni) powinien posiadać świadectwo ogólne operatora
radiotelefonisty w służbie radiokomunikacyjnej lotniczej oraz pozwolenie
radiowe na używanie stacji pokładowej wydawane przez Prezesa UKE.

Łączność pomiędzy statkami powietrznymi typu lotnia możliwa jest na wówczas
na częstotliwości Air to Air 123,45 MHz. Powyższe zostało skonsultowane z
Inspektoratem Nadzoru CNS Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

O ewentualnych zmianach w uregulowaniach poruszonych przez Pana kwestii
powiadomimy oddzielnym pismem.



Z poważaniem,

Irena Bylicka



Gabinet Prezesa

Urząd Komunikacji Elektronicznej

ul .Kasprzaka 18/20

01-211 Warszawa

Tel. 22-53-49-344



Odpowiedź przygotowana przez:

Departament Zarządzania Zasobami Częstotliwości


  PRZEJDŹ NA FORUM