| |
SP5ULN | 15.12.2013 22:18:52 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Komorów KO02JD
Posty: 1424 #1687285 Od: 2013-1-10
| Czy ktoś miał taki problem z rotorem "żyrardowskim" (który jak dotąd sprawował się znakomicie): w dowolnie wybranych momentach obrót przestaje działać. Kiedy nie działa, opór silnika mierzony na kablu na dole wynosi 2kOhm. Normalnie jest to 2Ohm. Dzieje się to w sposób losowy, choć chyba po dłuższych ruchach najczęściej. Co sugerujecie jako najbardziej podejrzane: szczotki silnika, złącza, kabel, ...? Widział już ktoś taki objaw? Jak byście się zabrali za naprawę? Proszę o porady i sugestie.
Najgorsze w sprawie jest to, że nie mogę przewidzieć kiedy to się stanie i jak trwale, więc każde kręcenie łączy się z ryzykiem że antena stanie bokiem do kier Zach-Wsch, czyli bokiem do większości wiatrów i już tak przez brak możliwości wyjścia na dach zostanie na całą zimę. A z drugiej strony kiedy jej nie używam to działa i nie ma sensu iść na dach bo nie da się sprawdzić co nie działa, skoro działa. Normalnie "paragraf 22". _________________ 73! Piotr SP5ULN |
| |
Electra | 01.11.2024 02:03:17 |
|
|
| |
sp5it | 15.12.2013 22:29:04 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02OI
Posty: 7471 #1687328 Od: 2009-12-28
| Czy po podłączeniu zasilania bezpośrednio do silnika pracuje? M _________________ You can't have too many antennas...
|
| |
SQ9GAI | 15.12.2013 22:37:11 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 254 #1687369 Od: 2011-2-28
| Witam,a rozmawiałeś w tej sprawie z producentem?Nie ma problemu z naprawą -remontem rotora jak i sterownika-sterowników. Jeżeli rotor kupiony niedawno to pewno w ramach gwarancji naprawią. Wiesław. |
| |
SQ9GAI | 15.12.2013 22:50:03 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 254 #1687396 Od: 2011-2-28
| Jeszcze jedno pytanie,czy aby na pewno mierzysz opór silnika czy impulsatora?
|
| |
SP5ULN | 15.12.2013 22:53:32 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Komorów KO02JD
Posty: 1424 #1687400 Od: 2013-1-10
| Jeśli oporność jest akurat wtedy 2kOhm, to nie kręci. To nie jest problem ze sterownikiem. _________________ 73! Piotr SP5ULN |
| |
SP5ULN | 15.12.2013 22:54:12 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Komorów KO02JD
Posty: 1424 #1687401 Od: 2013-1-10
Ilość edycji wpisu: 1 | SQ9GAI pisze:
Jeszcze jedno pytanie,czy aby na pewno mierzysz opór silnika czy impulsatora?
Mam 99,99% pewności że to opór silnika. _________________ 73! Piotr SP5ULN |
| |
SP5ULN | 15.12.2013 22:59:13 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Komorów KO02JD
Posty: 1424 #1687405 Od: 2013-1-10
| SQ9GAI pisze:
Witam,a rozmawiałeś w tej sprawie z producentem?Nie ma problemu z naprawą -remontem rotora jak i sterownika-sterowników. Jeżeli rotor kupiony niedawno to pewno w ramach gwarancji naprawią. Wiesław.
Jestem w kontakcie z producentem, ale zapytałem bo może ktoś już takie coś widział. Na razie nie mam pewności gdzie szukać problemu. Demontaż anteny to będzie niezłe przeżycie, a bez tego nie zdejmę rotora. Co gorsza nie mam sposobu na to aby awarię uzyskać w danej chwili. Póki co rotor przestaje działać kiedy go potrzebuję, a działa kiedy mam czas żeby go naprawiać. _________________ 73! Piotr SP5ULN |
| |
sp2aqp | 15.12.2013 23:05:10 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 67 #1687408 Od: 2008-12-8
| SP5ULN pisze: SQ9GAI pisze:
Witam,a rozmawiałeś w tej sprawie z producentem?Nie ma problemu z naprawą -remontem rotora jak i sterownika-sterowników. Jeżeli rotor kupiony niedawno to pewno w ramach gwarancji naprawią. Wiesław.
Jestem w kontakcie z producentem, ale zapytałem bo może ktoś już takie coś widział. Na razie nie mam pewności gdzie szukać problemu. Demontaż anteny to będzie niezłe przeżycie, a bez tego nie zdejmę rotora. Co gorsza nie mam sposobu na to aby awarię uzyskać w danej chwili. Póki co rotor przestaje działać kiedy go potrzebuję, a działa kiedy mam czas żeby go naprawiać.
Sprawa jest chyba prosta ,u mnie kiedyś strajkowały wyłączniki krańcowe. Wymiana na nowe zlikwidowała problem
Piotr |
| |
SP611003 | 15.12.2013 23:16:12 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02NG09CI
Posty: 137 #1687420 Od: 2012-10-31
| sp2aqp pisze:
Sprawa jest chyba prosta ,u mnie kiedyś strajkowały wyłączniki krańcowe. Wymiana na nowe zlikwidowała problem
Piotr
Jak najbardziej zaśniedziałe styki krańcówek dopiero potem pod lupę pobrał bym szczotki jaki i wirnik silnika. Coś do mycia styków lub ewentualnie rozebranie z obudowy krańcówek i wtedy płukanko z czyszczeniem styków pomoże na 99,9%. Nie pierwszy taki przypadek. _________________ Pozdrawiam, Andrzej SP611003 |
| |
SP5ULN | 15.12.2013 23:29:27 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Komorów KO02JD
Posty: 1424 #1687430 Od: 2013-1-10
| Czy jest możliwe dostać się do krańcówek bez zdejmowania rotora z masztu? Nie chodzi o wygodę tylko o fizyczną możliwość. Mój rotor to RAS a problem jest w azymucie. _________________ 73! Piotr SP5ULN |
| |
SP611003 | 15.12.2013 23:39:16 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02NG09CI
Posty: 137 #1687437 Od: 2012-10-31
Ilość edycji wpisu: 1 | Dojście jest. Zakończenie śruby ślimakowej ( napędu ślimaka ). Mała pokrywka pod którą jest krańcówka. _________________ Pozdrawiam, Andrzej SP611003 |
| |
Electra | 01.11.2024 02:03:17 |
|
|
| |
VK3TFE | 16.12.2013 01:33:34 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 124 #1687473 Od: 2009-3-6
Ilość edycji wpisu: 3 | I ja sie dolacze do "EXPERTOW" bez urazy Autorow poprzednich PORAD. Moim zdaniem moze byc absolutnie wszystko od przelacznika w Twoim Kontrolerze rotatora po uzwojenie wirnika. Wszystkie elemnty po drodze moga brac fizyczny udzial w Twoim klopocie. Jest to klasyczne uszkodzenie ruchome. Raz dziala a za chwile nie dziala. Najbardziej czasochlonne do usuniecia ale dajace maksimum radosci po usunieciu. Proponuje na kartce papieru narysowac sobie schemat blokowy calej Twojej instalacji. Nastepnie podzielic ten schemat na pol. Szukac uszkodzenia w pierwszej polowce. Jesli nie znajdziesz, szukasz w drugiej. Styki nie musisz rozbierac jesli masz dostep do nich z plynem oliwiaco-czyszczacym przez cieniutka rureczke sikasz i po minucie aby brudy splynely grawitacyjnie, wlaczasz calosc i sprawdzasz. Uwaga na koniec. Zawsze wlaczaj system po zakonczeniu Twojej "naprawy" w jednym punkcie. Moze sie okazac, ze juz po pierwszym podejsciu trafisz na punkt ktory Ci sprawil ten klopot. Z Twojego opisy wynika, w/g mnie jasno, ze masz gdzies "BRUDNY" kontakt. Gdy sikniecie na jakis przelacznik przyniesie poprawe natychmiastowa, to ja bym radzil dostac sie do tego wlasnie przelacznika i mechanicznie oczyscic te konkretne styki, bo plyn tylko delikatnie oczyscil zadymione miejsce, a papier scierny 900, oczysci na o wiele dluzej. POWODZENIA ! Podziel sie z nami swoim doswiadczeniem po skonczeniu naprawy, prosze. Wesolych Swiat zycze Tobie i czytajacym Z powazaniem Henryk |
| |
sp4bhd | 16.12.2013 07:43:34 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Hull
Posty: 484 #1687494 Od: 2013-3-9
| Jako elektromechanik uzwajacz przyjzal bym sie komutatorowi i szczotka. szczotki potrafia zaklinowac sie w szczotkotrzymaczu dzieje sie tak pod wplywem wilgoci. Nastepnym krokiem powinny ogledziny komutatora i uzwojenia, jezeli zobaczysz czarna wypalona kreske po miedzy lamelkami komutatora lub kilka kresek przyjzyj sie temu dokladnie mierzac opornosc dobrym omomierzem lub najlepiej miliomomierzem jezeli nie posiadasz to prosty ukladz trafo 6 v w szereg zarowka i mierz spadki napiecia na kolejnych lamelkach. opornosc po miedzy lamelkami do okola powinna byc taka sama lub zblizona. Jezeli bedzie podwojna znaczy ze jest tam przerwa. jezeli zlokalizujesz przerwe w uzwojeniu nie panikuj bo czesto powstaje ona na polaczeniu uzwojenia z komutatorem tak wiec wystaczy ostry nozyk i odgiac haczycz komutatora przeczyscic i polutowac ponownie. Nastepnie przetrzyj komutator drobnym papierem sciernym. Zwroc uwage czy lamelki nie podnosza sie, wyczujesz to palcem albo uslyszysz charakterysyczne klikanie podczas pracy silnika. Powodzenia _________________ M0GLV http://hfdxarc.co.uk |
| |
SP8LBK | 16.12.2013 14:00:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #1687783 Od: 2010-8-3
| Sprawdź zaciski przewodu przy sterowniku i przy silniku. Może nie ma dobrego i pewnego styku. Sprawdź jakość przewodu sterującego. Może być pęknięta żyła lub zwarcie i czasem styka.
_________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK |