NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » RADIO RETRO » RADIOSTACJE NA POLSKICH STATKACH W LATACH 60-TYCH

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 26 / 40>>>    strony: 2122232425[26]2728293031323334353637383940

Radiostacje na polskich statkach w latach 60-tych

Co piszczało w kabinie radiooficera 50 lat temu?
  
frantastic
19.12.2015 16:08:01
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Olsztyn

Posty: 477 #2215889
Od: 2015-6-17
Te chińskie statki to statki spółki Chipolbrok. Spółkę utworzono bardzo dawno temu. Było w niej kilkanaście statków z polską załogą i tyle samo z chińską. Spółka istniała nieprzerwanie do lat 90 - tych. Co się stało później nie wiem. Statki z polską załogą miały polskie nazwy a z chińską nazwy chińskie. Z polskiej strony tworzyły ją Polskie Linie Oceaniczne w Gdyni. Były takie lata kiedy spółka była jedynym przejawem współpracy całego bloku demoludów z ChRL. Było to wtedy gdy Mao obraził się, zresztą słusznie, na ZSRR i proponował Polsce granicę przyjaźni na Uralu. Osobiście byłem na statku tej spółki ms Parandowski w latach 1988-89, a pobyty w portach chińskich wspominam jako jedne z fajniejszych. Jeżeli ktoś był dłużej w Chinach zrozumie co mam na myśli bo do opisania to trudne.

Franek R./SP4FR


_________________
Teoria i praktyka to immanentne części jednej całości.
  
Electra27.04.2024 12:29:51
poziom 5

oczka
  
SP2LIG
19.12.2015 18:03:53
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13007 #2215915
Od: 2009-3-16


Ilość edycji wpisu: 2
Chipolbrok (Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe S.A. w Szanghaju, oddział w Gdyni) ma się bardzo dobrze kondycyjnie czyli finansowo.
Do lat 90 statki stanowiące polski wkład do spółki C-P nosiły na kominie markę PLO, natomiast statki które były wkładem chińskim nosiły markę narodową chińska. Po tym czasie wszystkie statki będące własnością C-P lub czartery nosiły jednolitą markę Chipolbrok'u tj żółty komin czerwony pas a na nim(pasie) żółtego koloru litera C, żółtobiała seperacja i biała litera P.

Ze względu na brak ładunku z lub do Polski statki C-P sporadycznie zawijają do portów polskich.
Stan floty C-P to są 22 statki, 11 nosi nazwę polską i 11 nosi nazwę chińską lub angielską. Wszystkie statki C-P noszą banderę cypryjską lub maltańską.
______________
Greg SP2LIG
  
sp3suz
19.12.2015 18:20:05
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: JO72SV

Posty: 3380 #2215920
Od: 2011-3-19
Czyli że jeszcze jakieś polskie statki pływają po morzach.Ale kudy tam do dawnej floty polskiej z lat 80/90 kiedy ponad 160 statków miało polska banderę. Łza się w oku kręci. płacze
_________________
Pijmy piwo jedzmy śledzie , będziem silni jak niedzwiedzie!
  
SP5XMI
19.12.2015 19:17:15
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 3443 #2215932
Od: 2012-12-16


Ilość edycji wpisu: 2
Właśnie dlatego zrobiłem oba filmy. Nadmienię, że bardzo wiele z tych statków powstało w polskich stoczniach. Na potrzeby tych statków wyprodukowano także NMSPK 0,4 czyli nadajnik morski kompleksowy "Wieloryb" będący rozwinięciem Elektromekano S649 z pewnymi usprawnieniami oraz całą serię różnych odbiorników (w tym polski OK102 i OMNK-2). Niedawno miałem okazję posłuchać ponownie na OK102 (były akurat zawody) i chylę czoła przed umiejętnościami R/O z tamtej epoki.
Kolejne filmy, tym razem z 500kHz też będę publikował tutaj. Mam też listy trafiki z innych stacji w tym Portishead Radio/GKA, Scheveningen Radio/PCH, St.Lys Radio/FFL, Madrid Radio/EAD, Roma Radio/IAR, Norddeich Radio/DAN, Oostende Radio/OST. Gdynia Radio/SPH i Szczecin Radio/SPE były w doborowym towarzystwie!
P.S. nie mam listy trafiki dla Witowa/SPS, nie mam również żadnych QTC ani nawet ostrzeżeń nawigacyjnych (NX) czy też pogodowych (WX) z SPE ani SPH a szkoda.
_________________
Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals.
Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
  
SP2LIG
19.12.2015 19:41:49
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13007 #2215934
Od: 2009-3-16
    sp3suz pisze:

    Czyli że jeszcze jakieś polskie statki pływają po morzach.Ale kudy tam do dawnej floty polskiej z lat 80/90 kiedy ponad 160 statków miało polska banderę. Łza się w oku kręci. płacze



To nie było tak jak piszesz: armator liniowy PLO w najlepszym swoim czasie miał ok 160 statków, natomiast armator trampowy PŻM miał ich ok 140. Do tego dochodziła flota Tranoceanu i flota holowniczo-ratownicza PRO.

Flota rybacka(bardzo liczna)to jest totalnie osobny temat. Degradacja floty polskiej handlowej zaczęła się od lat 90'tych ubiegłego stulecia.
O celowej likwidacji polskich stoczni(czołowych w światowym budownictwie okrętowym) już nie wspomnę.
_____________
Greg SP2LIG
  
sp3suz
19.12.2015 20:42:27
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: JO72SV

Posty: 3380 #2215957
Od: 2011-3-19
Wiem o tym Grzesiek wiem i to dobrze... Dlatego szlag mnie trafia.diabeł
_________________
Pijmy piwo jedzmy śledzie , będziem silni jak niedzwiedzie!
  
frantastic
19.12.2015 21:49:47
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Olsztyn

Posty: 477 #2215998
Od: 2015-6-17
Oprócz ilości statków ważny też jest sumaryczny tonaż. Było z grubsza tak, że maksymalna liczebność przypada na koniec lat siedemdziesiątych a maksymalny tonaż 10 lat później. Odchodziły statki małe a wchodziły duże kontenerowce, ro-rowce itp. Taka była tendencja ogólnoświatowa. Destrukcja floty a szczególnie PLO rozpoczęła się gdy firma rozpadła się na kilkanaście spółek po roku 90-tym. Zakłady obejmujące dotąd poszczególne kierunki żeglugowe w PLO utworzyły nowe firmy.
_________________
Teoria i praktyka to immanentne części jednej całości.
  
sp3suz
19.12.2015 22:18:38
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: JO72SV

Posty: 3380 #2216005
Od: 2011-3-19
Ja chciałbym sobie popływać jako kapitan takiego 150 tyśięcznika... Chińczycy maja takie w swojej flocie. Ależ to wielkie! W dodatku teraz to są turbinowce czyli maszynownia czysta jak laboratorium medyczne. Chyba na Bałtyku nie ma zbyt wielu portów żeby to wpłynęło. Grzesiek ( SP2LIG) ile taki statek ma zanurzenia? Napisz parę słów. cool
_________________
Pijmy piwo jedzmy śledzie , będziem silni jak niedzwiedzie!
  
SP5XMI
19.12.2015 22:23:08
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 3443 #2216008
Od: 2012-12-16
Smutne w tym wszystkim było także odejście zawodowego radiowca, który był na burcie już w latach dwudziestych ubiegłego stulecia. Pożegnaliśmy epokę telegrafii na falach średnich i krótkich (tak, teraz tę umiejętność ćwiczą niemal wyłącznie radioamatorzy). Oraz rosyjska marynarka wojenna i chińskie wojsko (w bardzo ograniczonym zakresie). Żegnamy właśnie epokę analogowej komunikacji. Zastanawiam się co jeszcze pożegnamy w najbliższym czasie.
Zastanawiałem się co musiałoby się stać, by R/O wrócił na burtę. Wychodzi na to, że nie jest to w ogóle możliwe (poza szczególnymi przypadkami, takimi jak statki pasażerskie lub platformy wiertnicze, gdzie jest to osoba, która jest bardziej koordynatorem łączności niż klasycznym R/O + radiotechnikiem). Jedno jest pewne - listy trafiki nadawanej telegrafią już nigdy nie będzie.
_________________
Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals.
Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
  
SP5WA
19.12.2015 22:35:50
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa_Wesoła

Posty: 1282 #2216024
Od: 2012-7-2
    SP2LIG pisze:

    ...
    To nie było tak jak piszesz: armator liniowy PLO w najlepszym swoim czasie miał ok 160 statków .... _____________
    Greg SP2LIG


A konkretnie w 1975 roku w PLO (Polskie Linie Oceaniczne) były 173 jednostki, wszystkie zarejestrowane pod polską banderą.
Rok później stan posiadania PLO zmniejszył się, gdy utworzono odrębne przedsiębiorstwo PŻB (Polska Żegluga Bałtycka). Wówczas przekazano z PLO wszystkie drobnicowce z Linii Europejskich i Promy.
Kolejne 20 lat to już równia pochyła mimo odnawiania tonażu.
_________________

--

73 es good DX,
Bogdan, SP5WA (ex.SP5CPR/5N3CPR)

mailto:sp5wa.bogdan@gmail.com
http://www.qrz.com/db/SP5WA
...........
"You can never have too many antennas"


Obrazek



  
elbezet
19.12.2015 22:40:05
Grupa: Użytkownik

Posty: 20 #2216025
Od: 2015-2-15
"W dodatku teraz to są turbinowce czyli maszynownia czysta jak laboratorium medyczne."

- czysto to jest, ale turbinowce są out ze względu na koszty.
Turbinowce "dostały po kieszeni" w połowie 70-tych, wiele stało "na sznurku" i były sprzedawane "po cenach promocyjnych", tzn. kupujący przekonywał się iż "nic za darmo".Chyba Polska miała też TS-y jako tankowce

Taki los spotkał TS Hamburg (TS -turbinowiec ship), który wystawili na sprzedaż Niemcy /RFN/, a kupili Rosjanie i przemianowali na "Maxim Gorki". U Breżniewa paliwo było tanie.
  
Electra27.04.2024 12:29:51
poziom 5

oczka
  
frantastic
19.12.2015 23:18:39
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Olsztyn

Posty: 477 #2216037
Od: 2015-6-17
Statkiem turbinowym był też tss Stefan Batory. Komfort pobytu na takim statku dla marynarza czy też pasażera jest zupełnie inny. Przede wszystkim nie ma wibracji. Batory w morzu zapewniał komfort prawie jak w domu. Zupełnie inaczej było na statkach handlowych, gdzie im większy statek to silnik o niższych obrotach więc o większych wibracjach. Oczywiście tak w uproszczeniu. Niskoobrotowy, duży silnik spala fuel oil (paliwo - po polsku mazut) które na zimno jest nieomal asfaltem ale jest tanie. Dla porównania z silnikami samochodowymi gdzie obroty robocze zaczynają się powyżej tysiąca na minutę, duże silniki statkowe miały je poniżej dwustu. Są to niespotykane dzisiaj na lądzie dwusuwowe silniki wysokoprężne pozbawione zaworów i rozrządu. Czymś podobnym był silnik w traktorze Ursus (zwany Saganem) z lat pięćdziesiątych. Jeśli ktoś widział ten traktor w akcji wie jak to się trzęsło, tym bardziej, że tu był to silnik jednocylindrowy. Na statkach handlowych liczyła się jedynie ekonomia, komfort i zdrowie załogi było bez znaczenia.
_________________
Teoria i praktyka to immanentne części jednej całości.
  
SP1AP
19.12.2015 23:22:04
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Restricted Area

Posty: 5517 #2216038
Od: 2011-5-3



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY


Ilość edycji wpisu: 2
Jak byłem młody, to w moich stronach takie Ursusy C-45 nazywano "Bombajami", hi! pan zielony
Jak taki "Bombaj" jechał przez miasto np ze zbożem do GS'u, to szyby w oknach dzwoniły. zdziwiony
A wtedy na przełomie lat 40/50-tych potrafił taki ciągnąć 3 przyczepy, to jak dodał gazu, z komina ogień strzelał. pomysł
  
SP5WA
19.12.2015 23:29:13
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa_Wesoła

Posty: 1282 #2216043
Od: 2012-7-2
    sp3suz pisze:

    Ja chciałbym sobie popływać jako kapitan takiego 150 tyśięcznika...


Zostaw takiego "kalosza" innym. Zamustruj od razu na masowca "mamuta" 400 tys. DWT.
Będziesz miał kabinę jak M3 w bloku. No i więcej miejsca do jeżdżenia rowerem po pokładzie:
długość ok. 360 metrów, szerokość 65m zaś zanużenie 23m.
Do tego masz gwarancję 3 - 4 miesiące spokoju od lądowej cywilizacji a umilać Ci życie może
raptem 17 tych samych gęb (o różnej karnacji) oglądanych na codzień.
Pasi? to ruszaj ze śpiewem na ustach:


_________________

--

73 es good DX,
Bogdan, SP5WA (ex.SP5CPR/5N3CPR)

mailto:sp5wa.bogdan@gmail.com
http://www.qrz.com/db/SP5WA
...........
"You can never have too many antennas"


Obrazek



  
SP5WA
20.12.2015 00:40:22
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa_Wesoła

Posty: 1282 #2216068
Od: 2012-7-2
    SP1AP pisze:

    Oczywiście nie zapominając, że te 400 000 dedłejt może się stać twym mieszkaniem na dnie oceanu ..... już na wieki! zdziwiony


Dziękuję za Świąteczne życzenia. Bardzo taktowne dla ludzi morza.

P.S.
A teraz walnij się w swoją pustą bańkę kluczem sztorcowym, żeby oprzytomnieć i zaprzestać pisania głupot, "żartownisiu".

_________________

--

73 es good DX,
Bogdan, SP5WA (ex.SP5CPR/5N3CPR)

mailto:sp5wa.bogdan@gmail.com
http://www.qrz.com/db/SP5WA
...........
"You can never have too many antennas"


Obrazek



  
sp3suz
20.12.2015 01:24:26
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: JO72SV

Posty: 3380 #2216075
Od: 2011-3-19
Ha ha! 400 tyś DWT no to port północny trzeba by chyba poszerzyć o dwa razy albo dobudować jeszcze port redowy. Ile jest na świecie portów gdzie to może zawinąć? bardzo szczęśliwy
_________________
Pijmy piwo jedzmy śledzie , będziem silni jak niedzwiedzie!
  
SP1AP
20.12.2015 04:31:09
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Restricted Area

Posty: 5517 #2216087
Od: 2011-5-3



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY


Ilość edycji wpisu: 2
Koledze ex SP5XAR coś się pomieszać musiało, bo ja pisałem o poważnym na dzisiejsze czasy zagrożeniu bez żartów.
Akty piractwa i terroru nieraz już do katastrof doprowadziły i nadal marynarz to zawód bardzo niebezpieczny!
To miało być jak "memento", ale widać niektórym wszystko się z żartami kojarzy, chyba "bańka" przepełniona ponad miarę. zdziwiony
  
sp1jpm
20.12.2015 06:51:41
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 284 #2216091
Od: 2013-11-7
[quote=SP5XMI]Właśnie dlatego zrobiłem oba filmy. Nadmienię, że bardzo wiele z tych statków powstało w polskich stoczniach. Na potrzeby tych statków wyprodukowano także NMSPK 0,4 czyli nadajnik morski kompleksowy "Wieloryb" będący rozwinięciem Elektromekano S649 z pewnymi usprawnieniami oraz całą serię różnych odbiorników (w tym polski OK102 i OMNK-2). Niedawno miałem okazję posłuchać ponownie na OK102 (były akurat zawody) i chylę czoła przed umiejętnościami R/O z tamtej epoki.
Kolejne filmy, tym razem z 500kHz też będę publikował tutaj. Mam też listy trafiki z innych stacji w tym Portishead Radio/GKA, Scheveningen Radio/PCH, St.Lys Radio/FFL, Madrid Radio/EAD, Roma Radio/IAR, Norddeich Radio/DAN, Oostende Radio/OST. Gdynia Radio/SPH i Szczecin Radio/SPE były w doborowym towarzystwie!
P.S. nie mam listy trafiki dla Witowa/SPS, nie mam również żadnych QTC ani nawet ostrzeżeń nawigacyjnych (NX) czy też pogodowych (WX) z SPE ani SPH a szkoda.

[OMNK-Odbiornik Morski Niskiej Klasy]
  
SP1AP
20.12.2015 07:44:18
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Restricted Area

Posty: 5517 #2216093
Od: 2011-5-3



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY


Ilość edycji wpisu: 1
Czy ktoś posiada informację na temat radionamiernika z odbiornikiem P-279G firmy Elektromekano? Czy takie coś było stosowane w flocie morskiej, czy też był to sprzęt wyłącznie dla służb?
Spotkałem się z takim sprzętem już po wypatroszeniu z niego radionamiernika na przełomie lat 60/70-tych.
Dostaliśmy takie coś z wojewódzkiego LOK'u gdy uruchamialiśmy radioklub SP1KNX, a był on uzupełnieniem do RSBF-3, w której lampę GKE-100 nakazano nam wymienić na GU-50.
Odbiornik miał zakres bodajże od 1 do 10 MHz i emisje A1 i A2. Na tej drugiej szło od biedy słuchać emisji AM, wtedy bardzo popularnej. Na CW ten RX był rewelacyjny!
Szukałem w Googlach, ale kiszka, nic nie ma. eh
  
SP2LIG
20.12.2015 08:04:08
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 13007 #2216101
Od: 2009-3-16
    frantastic pisze:

    Oprócz ilości statków ważny też jest sumaryczny tonaż. Było z grubsza tak, że maksymalna liczebność przypada na koniec lat siedemdziesiątych a maksymalny tonaż 10 lat później. Odchodziły statki małe a wchodziły duże kontenerowce, ro-rowce itp. Taka była tendencja ogólnoświatowa. Destrukcja floty a szczególnie PLO rozpoczęła się gdy firma rozpadła się na kilkanaście spółek po roku 90-tym. Zakłady obejmujące dotąd poszczególne kierunki żeglugowe w PLO utworzyły nowe firmy.



Jeżeli flotę polską liczyć wg tonaży to bezapelacyjnie na pierwsze miejsce wysunęła się flota PŻM'u. W czasie kiedy flota PŻM'u błyskawicznie rosła to flota PLO błyskawicznie malała.

Peżetemowski dyrektor Karger był wybitnym specjalistą(słynny kontrakt angielski) od powiększania floty na własny rachunek w przeciwieństwie do plowskiego dyrektora Bejgera, który doprowadził praktycznie do rozpadu i zaniku floty PLO.
_____________
Greg SP2LIG
  
Electra27.04.2024 12:29:51
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 26 / 40>>>    strony: 2122232425[26]2728293031323334353637383940

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » RADIO RETRO » RADIOSTACJE NA POLSKICH STATKACH W LATACH 60-TYCH

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny