NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » PASMO UKF » AIRCRAFT SCATTER - ŁĄCZNOŚCI PRZEZ ODBICIE OD SAMOLOTÓW

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 3>>>    strony: [1]23

Aircraft Scatter - łączności przez odbicie od samolotów

Jak to ugryźć na samym początku :)
  
SQ5W
08.01.2014 17:33:21
poziom 6

Grupa: Użytkownik

Posty: 1177 #1708857
Od: 2010-3-17



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Witam.
Zacząłem się trochę interesować tą formą łączności.
W związku z tym mam kilka pytań odnośnie sprzętu od jakiego można zacząć zabawę.
1. Czy łączności są możliwe w pasmach 2m i 70cm czy dopiero od 23cm?
2. Jaka jest minimalna moc, z którą można się pobawić. Czy na gołym FT817nd (5w)da radę czy nie ma na co liczyć?
3. Czy emisją FM również można się w to bawić czy tylko SSB/CW?

Z góry dzięki za odpowiedzi.
Pozdrawiam.
  
Electra29.03.2024 16:37:37
poziom 5

oczka
  
sp6fbe
08.01.2014 18:13:36
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 205 #1708888
Od: 2012-1-11
Cześć Artur,
w paru zawodach na 70 cm, używając tego programu, miałem świadomość odbicia od samolotów. Kilka qso udało się zrobić, kilka nie, samolot uciekł.Odległość rzędu 600-700 km, moc 50W, z ts2000x, antena 27 el yagi+ niezły preamp.Na 23 cm nie udawało się przy mocy rzędu 50W. Wszystko na ssb.W programie masz pasma. A czy fm i jaka moc?Próbuj, licząc się z tym, że qso musi trwać krótko, czas czyli samolot ucieka z pola "ostrzału" naszej anteny.
Pozdrawiam,
a.
  
sp6fbe
08.01.2014 18:56:14
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 205 #1708925
Od: 2012-1-11
DL2ALF jest autorem programu, który ułatwia łącznosci na ukf-ach, dzięki odbiciu od będacych w ruchu samolotów, w odniesieniu do aktualnych pozycji samolotów, oczywiście z pewnym, dość krótkim opóźnieniem.
źródło, choćby stąd, może byc już nowsza wersja.
a.
http://www.dl0gth.de/software/AirScout.zip
  
SP5MG
08.01.2014 19:08:07
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LG - Warszawa

Posty: 1345 #1708939
Od: 2009-3-24
Program jak w tytule wesoły Aircraft Scatter .
http://www.qsl.net/g0isw/g0iswair.htm

27ele moc 14W SSB ze Szwedem .
37ele moc 60W SSB z Markiem SP1NHY
Podajemy lokatory i program wylicza na podstawie przelatujacych samolotów godzinę (czas) gdzie można zaliczyć łączność. Równiez można skorzystać ze strony [urlhttp://www.flightradar24.com/][/url]
Ja osobiście prowadziłem takie łaczności w paśmie 23cm i 3cm .
Dobrze jest celować w duże samoloty.
_________________
Piotrek - SP5MG
  
SP6IX
08.01.2014 19:31:43
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8116 #1708967
Od: 2008-3-18


Ilość edycji wpisu: 1
100W 67el LY na 23cm w sumie kilkadziesiąt łączności na 3cm kilka łączności 1 Duńczyk i jeden Niemiec 600-700km
na 3cm 1W parab. 60cm
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
sp7szg
08.01.2014 20:37:47
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: JO91rq, Łódź

Posty: 100 #1709049
Od: 2011-9-25
SP5MG, dzięki za link do G0ISW. Ilość materiału, szczególnie historycznego, jest niesamowita!
_________________
Andrzej, SP7SZG
  
usuniety9_04_2020
08.01.2014 20:42:23
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

Posty: 2008 #1709052
Od: 2009-12-13
Ja pierwszą "świadomą" łączność Aircraft scatter miałem okazję zrobić wczoraj w SPACu na 2m właśnie z DL2AFL (JO50IW) - bo pewnie nie raz nie mając nawet świadomości sygnał się odbijał od samolotów i tego co nagrzewają za sobą.
Na tropo nie słyszeliśmy się. Czekaliśmy aż między nami pojawi się Airbus A340.
Łączność udana - szybka z 20 sekund. U mnie 100W, 2x9el, LNA. Raporty 59. Zaraz po mnie jeszcze Maciek SP7TEE również zdążył skorzystać z tego samego śladu po samolocie.
  
sq9sq9
08.01.2014 21:17:37
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 100 #1709092
Od: 2013-4-30


*** ZA TEN WPIS UŻYTKOWNIK SQ9SQ9 OTRZYMAŁ OSTRZEŻENIE ***



Może Tupolew też był wykorzystany do łączności bardzo szczęśliwy
  
SQ5W
08.01.2014 21:21:02
poziom 6

Grupa: Użytkownik

Posty: 1177 #1709096
Od: 2010-3-17



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Dzięki za odpowiedzi.
Co nieco rozjaśniło mi w głowie wesoły
Pozdrawiam.
  
sp6fbe
08.01.2014 22:18:13
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 205 #1709147
Od: 2012-1-11
    sq9sq9 pisze:

    Może Tupolew też był wykorzystany do łączności bardzo szczęśliwy

a może byś przeprosił, zanim admin Cie dopadnie ?
Adam.
  
sp6ryd
09.01.2014 00:47:08
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław

Posty: 3784 #1709241
Od: 2012-1-22
O potencjalnym wpływie mocy wypromieniowywanej z ziemi na instrumenty pokładowe samolotu było już co nieco w innym wątku. By odnieść się merytorycznie do kontrowersyjnej wypowiedzi nie karmiąc 'forumowych troli' proponuję znaleźć wzór na tłumienie w wolnej przestrzeni, aktualne przepisy odnośnie dopuszczalnej IARU Region I mocy i praktyczne szacunki odnośnie możliwości antenowych potencjalnej stacji (zysk zestawu anten) i wyliczyć natężenie pola w pobliżu samolotu zakładając realną odległość antena nadawcza - samolot. Podejrzewam że wynik obliczeń nie upoważnia nawet do wypowiedzi opatrzonej emotikoną "wesoły" wesoły
  
Electra29.03.2024 16:37:37
poziom 5

oczka
  
sp6ryd
09.01.2014 12:17:58
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław

Posty: 3784 #1709494
Od: 2012-1-22
Tak dla zobrazowania w ramach 'ćwiczeń myślowych':

1. Moc

"The amount of output power an amateur radio licensee may legally use varies from country to country. Although allowable power levels are moderate by commercial standards, they are sufficient to enable global communication. Power limits vary from country to country and between license classes within a country. For example, the peak envelope power limits for the highest available license classes in a few selected countries are: 2.25 kW in Canada,[39] 1.5 kW in the United States, 1.0 kW in Belgium, Switzerland and New Zealand, 750 W in Germany, 500 W in Italy, 400 W in Australia, India and the United Kingdom, and 150 W in Oman. The limit was 2.0 kW in the former Yugoslavia. Lower license classes usually have lower power limits; for example, the lowest license class in the UK ( Foundation licence ) has a limit of 10 W. Amateur radio operators are encouraged both by regulations and tradition of respectful use of the spectrum to use as little power as possible to accomplish the communication.[40]
Output power limits may also depend on the mode of transmission. In Australia, for example, 400 W may be used for SSB transmissions, but FM and other modes are limited to 120 W."
- źródło Wikipedia

przyjmijmy za maksymalna legalna moc (Kanada) 2250 W = 63,5 dbm


2. Zysk anteny

no największa jaką znamy http://www.ee.psu.edu/images/qstarticle.pdf

zysk 61 dbi (w paśmie 70cm)


3. Pasmo

dla uproszczenia obliczeń i z uwagi na dostępnośc informacji o zysku anteny: 433 MHz

4. odległość

Najniższy stosowany poziom lotu w przestrzeni np. nad Europą to FL290 czyli 8850m
Przyjmijmy że taka będzie odległość od anteny

4. Tłumienie w wolnej przestrzeni na odległości 8850m z bardzo uproszczonego wzoru:

144 433 1,2

94,6 104,1 113,6 dB


Z wyliczenia wychodzi zatem moc w pobliżu samolotu:

63,5 + 61 - 104,1 = 20 dbm czyli 100 mW

Przy uwzględnieniu tłumienia wprowadzanego przez poszycie (aluminium) zakładając np
skuteczność ekranowania na poziomie nawet tak niskim jak 80% zostanie wszystkiego 20 mW (13 dBm) Co w idealnych warunkach mogłoby wyindukować w krótkim metalowym elemencie napięcie rzędu
1 V

W rzeczywistych warunkach amator jednak nie dysponuje anteną radioteleskopu a prawdopodobieństwo że jakiś samolot będzie przelatywał dokładnie przez wiązkę jego anteny gdy on nadaje pełną mocą i w niewielkiej odległości jest naprawdę niskie. Dla porównania
przy zestawie anten o zysku 31 dbi (toż to naprawdę Big Gun) otrzymujemy już tylko -10 dBm (0.1 mW) * 20% = 0.02 mW (-17 dBm) czyli 31.5 mV na 50 omach.

To faktycznie włączona na pokładzie samolotu komórka może 'więcej' niż najbardziej wymyślne próby Air Scatter
Myślę, że bezpiecznie możemy próbować takiego rodzaju łączności wesoły

Czy gdzieś się pomyliłem w tych bardzo uproszczonych szacunkach ?
  
sq9ddl
09.01.2014 12:18:15
poziom 4

Grupa: Użytkownik

QTH: Chabówka PL

Posty: 212 #1709495
Od: 2010-10-25
    sq9sq9 pisze:

    *** ZA TEN WPIS UŻYTKOWNIK SQ9SQ9 OTRZYMAŁ OSTRZEŻENIE ***



    Może Tupolew też był wykorzystany do łączności





eh ..... który punkt regulaminu narusza ten wpis że otrzymał ostrzeżenie ???




_________________
ECHOLINK też fala.....
  
SP6IX
09.01.2014 13:20:43
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8116 #1709549
Od: 2008-3-18
Koledzy po co te dewagacje pomyślcie ile kilowatów promieniuje radar i czy jego działanie zakłóca przyrządy pokładowe pytajnik zdziwiony
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
SP5MG
09.01.2014 14:53:25
poziom 6



Grupa: Użytkownik

QTH: KO02LG - Warszawa

Posty: 1345 #1709672
Od: 2009-3-24
To co chłopcy przetestowali z MythBusters nie miało żadnego wpływu na awionikę ,a starali się zdrowo - mit obalony .
_________________
Piotrek - SP5MG
  
usuniety9_04_2020
10.03.2014 12:30:56
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

Posty: 2008 #1773792
Od: 2009-12-13


Ilość edycji wpisu: 1
W ramach kontynuacji.
W czasie zawodów najciekawsze efekty można osiągnąć na dużym samolocie który leci dokładnie w lini do naszego korespondenta oczko
Przećwiczyłem to na bikonach, a oto jak to w praktyce się sprawdziło w 1 próbach IARU.
Na jednym zbliżającym się samolocie na bodajże ok 10km i chyba to był A320 zrobiłem:
SA6AIN JO68UD 672km
SM6UQL JO57WU 688km
SK6QA JO58UB 713km
SA6AFQ JO68EP 753km
SA6CBY JO57XP 665km
http://sp3iym.com/files/records/1st2014/SA6AIN-SM6UQL-SK6QA-SA6AFQ-SA6CBY-inlineAP.ogg
SA6CBY pracował z górki tylko 50W i 5el !

Chwilę wcześniej na innych samolotach poodbijali się
http://sp3iym.com/files/records/1st2014/SM6VKC-JO68EP-753km-AP.ogg
http://sp3iym.com/files/records/1st2014/S57C-JN75-731km-AP.ogg
  
usuniety9_04_2020
15.06.2014 20:11:08
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

Posty: 2008 #1866486
Od: 2009-12-13
CDN...

trochę bez ładu i składu o programie Airscout, ale kilka osób suszyło mi głowę wesoły
http://so3z.com/?page_id=1332

Postaram się ten opis jeszcze poprawić i doprecyzować.
  
SP6IX
15.06.2014 22:32:00
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8116 #1866581
Od: 2008-3-18
W ostatnich zawodach uFale zrobiłem na AirScout SP1JNY na 23cm z wielkim bólem.
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
sq6ade
15.06.2014 22:53:08
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław (Breslau) Party-n

Posty: 15107 #1866591
Od: 2008-3-21
Mieszkam tuż pod podejściem samolotów na lotnisko Wrocław. W związku z wiatrami z zachodu większość lądowań
odbywa się nad moją chałupą - czy to może przyczynić się do chwilowych słyszalnosci dalszych stacji na UKF ?
_________________
Wiosna się budzi w całej naturze
Witana rzewnym słowików pieniem,
W zielonym gaju, ponad strumieniem,
Kwitną prześliczne dwie róże.

Obrazek
  
usuniety9_04_2020
16.06.2014 07:27:58
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

Posty: 2008 #1866670
Od: 2009-12-13
Kolega SQ6ADE to znany wyznawca HiFi FM oczko
  
Electra29.03.2024 16:37:37
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 3>>>    strony: [1]23

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » PASMO UKF » AIRCRAFT SCATTER - ŁĄCZNOŚCI PRZEZ ODBICIE OD SAMOLOTÓW

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny