NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » OBWIESZCZENIA, INFORMACJE DLA KRÓTKOFALOWCÓW » ROZPORZĄDZENIE MC W SPRAWIE POZWOLEŃ

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 24 / 25>>>    strony: 212223[24]25

Rozporządzenie MC w sprawie pozwoleń

do nowej ustawy PKE
  
sp3qfe
23.07.2025 05:36:27
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: JO92he

Posty: 5513 #8295540
Od: 2009-11-11
Apel do osób uczestniczących w procesie legislacyjnym

Jak już ktoś trafnie zauważył: osoba indywidualna, która uzyskała pozwolenie kategorii 1, nie powinna być w żaden sposób ograniczana w zakresie eksperymentowania w ramach pasm amatorskich. Nie powinno być też konieczności zastanawiania się, czy testowana infrastruktura jest „bezobsługowa” — tym bardziej że brak jasnej definicji tego pojęcia. Przykład? Choćby dodatkowy digi.

Zachęcam więc koleżanki i kolegów do ponownego przyjrzenia się aktualnym zapisom legislacyjnym.

Przypomnę iż pozwolenia na stacje bezobsługowe (kategoria 5) są wydawane na konkretną częstotliwość i, zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym, art. 209 pkt 9b, posiadacz pozwolenia może zostać ukarany karą pieniężną, jeśli stacja nie pracuje przez co najmniej 6 miesięcy z przyczyn leżących po jego stronie.

Nie twórzmy więc sami sobie ograniczeń, które uderzają w wolność indywidualnych stacji do pracy automatycznej i w rozwój naszego hobby.

Stacje z pozwoleniem kategorii 5 powinny działać 24/7 lub w trybie okresowym — i być odpowiednio skoorydynowane w ramach amatorskiej służby radiowej, zarówno krajowo, jak i międzynarodowo.

Powodzenia w pracach legislacyjnych!
_________________
Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235)
PS. Z osobami, które nie chcą mi się przedstwić (nawet prywatnie) i "ukrywają swoja toższamość" nie dyskutuję. Nie chcesz publicznie, to przedstaw się poza forum.

Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.
  
Electra28.07.2025 10:45:06
poziom 5

oczka
  
canis_lupus
23.07.2025 05:59:28
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Kraków

Posty: 8001 #8295541
Od: 2013-7-18
    sp3qfe pisze:


    Przypomnę iż pozwolenia na stacje bezobsługowe (kategoria 5) są wydawane na konkretną częstotliwość i, zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym, art. 209 pkt 9b, posiadacz pozwolenia może zostać ukarany karą pieniężną, jeśli stacja nie pracuje przez co najmniej 6 miesięcy z przyczyn leżących po jego stronie.


Weź Ty czasami przeczytaj co napisałeś...
_________________
"Prezydium zapoznało się z wnioskiem Marka SP9UO, w którym domaga się podjęcia przez Prezydium działań przeciwko osobom szkalującym PZK, a szczególnie przeciwko członkom organizacji. Takie działania będą podjęte po zasięgnięciu opinii prawnej."

To mówiłem ja, "unlis i ukrywający coś, wstydzący się swojego znaku, człowiek z ulicy, losowa osoba z internetu, element, ignorant i darmozjad, anonimowy pirat, konfident, donosiciel, do d**y".
  
sp3qfe
23.07.2025 07:09:00
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: JO92he

Posty: 5513 #8295549
Od: 2009-11-11
Wiem co napisałem. W Rozporządzeniu "walczą" niektórzy o stacje bezobsługowe, by były tylko na kat. 5., wiec pokazałem realne zagrożenia w druga stronę.
_________________
Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235)
PS. Z osobami, które nie chcą mi się przedstwić (nawet prywatnie) i "ukrywają swoja toższamość" nie dyskutuję. Nie chcesz publicznie, to przedstaw się poza forum.

Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.
  
canis_lupus
23.07.2025 07:29:27
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Kraków

Posty: 8001 #8295555
Od: 2013-7-18


Ilość edycji wpisu: 1
    sp3qfe pisze:

    Wiem co napisałem. W Rozporządzeniu "walczą" niektórzy o stacje bezobsługowe, by były tylko na kat. 5., wiec pokazałem realne zagrożenia w druga stronę.


Chłopie, weź się ogarnij i nie ośmieszaj. Ustawa prawo telekomunikacyjne nie obowiązuje już od ponad roku. To po pierwsze, a po drugie pokaż mi radio amatora z rezerwacją częstotliwości...
_________________
"Prezydium zapoznało się z wnioskiem Marka SP9UO, w którym domaga się podjęcia przez Prezydium działań przeciwko osobom szkalującym PZK, a szczególnie przeciwko członkom organizacji. Takie działania będą podjęte po zasięgnięciu opinii prawnej."

To mówiłem ja, "unlis i ukrywający coś, wstydzący się swojego znaku, człowiek z ulicy, losowa osoba z internetu, element, ignorant i darmozjad, anonimowy pirat, konfident, donosiciel, do d**y".
  
sp3qfe
23.07.2025 08:58:50
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: JO92he

Posty: 5513 #8295591
Od: 2009-11-11
    canis_lupus pisze:

      sp3qfe pisze:

      Wiem co napisałem. W Rozporządzeniu "walczą" niektórzy o stacje bezobsługowe, by były tylko na kat. 5., wiec pokazałem realne zagrożenia w druga stronę.


    Chłopie, weź się ogarnij i nie ośmieszaj. Ustawa prawo telekomunikacyjne nie obowiązuje już od ponad roku. To po pierwsze, a po drugie pokaż mi radio amatora z rezerwacją częstotliwości...


Masz prawie rację. Ustawa PKE obowiązuje od 2024-11-10 i w niej jest to Art. 444 pkt. 8 ).

Dziękuję.
_________________
Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235)
PS. Z osobami, które nie chcą mi się przedstwić (nawet prywatnie) i "ukrywają swoja toższamość" nie dyskutuję. Nie chcesz publicznie, to przedstaw się poza forum.

Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.
  
canis_lupus
23.07.2025 09:10:09
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Kraków

Posty: 8001 #8295597
Od: 2013-7-18


Ilość edycji wpisu: 1
    sp3qfe pisze:

      canis_lupus pisze:



      Chłopie, weź się ogarnij i nie ośmieszaj. Ustawa prawo telekomunikacyjne nie obowiązuje już od ponad roku. To po pierwsze, a po drugie pokaż mi radio amatora z rezerwacją częstotliwości...


    Masz prawie rację. Ustawa PKE obowiązuje od 2024-11-10 i w niej jest to Art. 444 pkt. 8 ).

    Dziękuję.


Nadal nie przeczytałeś, ten artykuł mówi o REZERWACJI CZĘSTOTLIWOŚCI, które z definicji nie dotyczą służby amatorskiej. Nie działamy na podstawie rezerwacji, a pozwoleń.
_________________
"Prezydium zapoznało się z wnioskiem Marka SP9UO, w którym domaga się podjęcia przez Prezydium działań przeciwko osobom szkalującym PZK, a szczególnie przeciwko członkom organizacji. Takie działania będą podjęte po zasięgnięciu opinii prawnej."

To mówiłem ja, "unlis i ukrywający coś, wstydzący się swojego znaku, człowiek z ulicy, losowa osoba z internetu, element, ignorant i darmozjad, anonimowy pirat, konfident, donosiciel, do d**y".
  
Piotrek76
23.07.2025 15:04:28
Grupa: Użytkownik

Posty: 18 #8295724
Od: 2021-1-22
    sp3qfe pisze:


    Stacje z pozwoleniem kategorii 5 powinny działać 24/7 lub w trybie okresowym — i być odpowiednio skoorydynowane w ramach amatorskiej służby radiowej, zarówno krajowo, jak i międzynarodowo.


Powinny działać w takim trybie, w jakim uważa za stosowne operator i bez żadnych "koordynatorów do spraw..." (zwłaszcza na poziomie urzędniczym). Jeśli ktoś chce postawić hotspota DMR 500mW na działce na Mazurach, na której spędza dwa tygodnie i chce mieć zasięg w promieniu 1-2km, to niech ma prawo do postawienia tego hotspota i nie trzeba tu żadnych ogólnopolskich czy międzynarodowych harmonizacji. Podobnie z nodem HamNetu, PacketRadio itp. Stacje kategorii 5, to nie tylko przemienniki 2m/FM na kominach.
  
sp3qfe
23.07.2025 21:27:00
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: JO92he

Posty: 5513 #8295831
Od: 2009-11-11


Ilość edycji wpisu: 2
    sp3qfe pisze:



    Masz prawie rację. Ustawa PKE obowiązuje od 2024-11-10 i w niej jest to Art. 444 pkt. 8 ).

    Dziękuję.


    canis_lupus pisze:


    Nadal nie przeczytałeś, ten artykuł mówi o REZERWACJI CZĘSTOTLIWOŚCI, które z definicji nie dotyczą służby amatorskiej. Nie działamy na podstawie rezerwacji, a pozwoleń.



Art. 444. Jest w ogólnym dziale "Przepisy o karach pieniężnych i przepisy karne", a nie o
rezerwacji częstotliwości.

Zgodnie z określeniem opisanym w Art. 2 pkt. 50) rezerwacja częstotliwości – określenie częstotliwości lub zasobów orbitalnych, które we wskazanym w rezerwacji okresie pozostają w dyspozycji podmiotu na rzecz którego dokonano rezerwacji, przeniesiono uprawnienia do częstotliwości lub uprawnienia do dysponowania częstotliwościami na cele związane z uzyskiwaniem pozwoleń radiowych,


Rozumiem to w ten sposób, że częstotliwość podana w pozwoleniu kategorii 5 jest jej rezerwacją. To oznacza nie tylko przywilej, ale również obowiązek utrzymania infrastruktury, której to pozwolenie dotyczy. W przeciwieństwie do pozwoleń kategorii 1 czy 3, w przypadku kategorii 5 — moim zdaniem, zgodnie z przepisami PKE — chodzi o zapewnienie ciągłości działania konkretnej instalacji.

    Piotrek76 pisze:



    Powinny działać w takim trybie, w jakim uważa za stosowne operator i bez żadnych "koordynatorów do spraw..." (zwłaszcza na poziomie urzędniczym). Jeśli ktoś chce postawić hotspota DMR 500mW na działce na Mazurach, na której spędza dwa tygodnie i chce mieć zasięg w promieniu 1-2km, to niech ma prawo do postawienia tego hotspota i nie trzeba tu żadnych ogólnopolskich czy międzynarodowych harmonizacji. Podobnie z nodem HamNetu, PacketRadio itp. Stacje kategorii 5, to nie tylko przemienniki 2m/FM na kominach.
.


Koordynator powinien być osobą (lub grupą osób) niekoniecznie z urzędu, ale kimś, kto zna się na temacie i ma rozeznanie w aktualnej sytuacji w eterze. Chodzi o to, aby urządzenia (szczególnie kategorii 5) nie zakłócały się wzajemnie — jak np. przemienniki głosowe działające w Polsce na tej samej częstotliwości. Gdyby istniała właściwa koordynacja, UKE nie wydałoby kilkanaście czy kilkadziesiąt miesięcy temu pozwolenia na przemiennik pracujący na częstotliwości MSK (ISS).

Zgadzam się natomiast, że pozwolenia kategorii 1 i 3 nie powinny ograniczać operatora w uruchamianiu np. stacji APRS, testowaniu przemienników przed ich docelowym uruchomieniem czy sprawdzaniu, czy dane urządzenie nie zakłóca innych bezobsługowych instalacji.


_________________
Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235)
PS. Z osobami, które nie chcą mi się przedstwić (nawet prywatnie) i "ukrywają swoja toższamość" nie dyskutuję. Nie chcesz publicznie, to przedstaw się poza forum.

Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.
  
canis_lupus
23.07.2025 21:29:16
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Kraków

Posty: 8001 #8295832
Od: 2013-7-18
    sp3qfe pisze:



    Ja rozumiem to tak, że częstotliwość pracy podana w pozwoleniu kat. 5 to rezerwacja tej częstotliwości.
    Innymi słowy to nie tylko przywilej, lecz i obowiązek utrzymania infrastruktury na które jest pozwolenie kat. 5., w przeciwieństwie do kat. 1, czy 3.



Niec na to nie poradzę... pan zielony
_________________
"Prezydium zapoznało się z wnioskiem Marka SP9UO, w którym domaga się podjęcia przez Prezydium działań przeciwko osobom szkalującym PZK, a szczególnie przeciwko członkom organizacji. Takie działania będą podjęte po zasięgnięciu opinii prawnej."

To mówiłem ja, "unlis i ukrywający coś, wstydzący się swojego znaku, człowiek z ulicy, losowa osoba z internetu, element, ignorant i darmozjad, anonimowy pirat, konfident, donosiciel, do d**y".
  
Piotrek76
23.07.2025 22:21:42
Grupa: Użytkownik

Posty: 18 #8295843
Od: 2021-1-22
    sp3qfe pisze:


    Koordynator powinien być osobą (lub grupą osób) niekoniecznie z urzędu, ale kimś, kto zna się na temacie i ma rozeznanie w aktualnej sytuacji w eterze. Chodzi o to, aby urządzenia (szczególnie kategorii 5) nie zakłócały się wzajemnie — jak np. przemienniki głosowe działające w Polsce na tej samej częstotliwości. Gdyby istniała właściwa koordynacja, UKE nie wydałoby kilkanaście czy kilkadziesiąt miesięcy temu pozwolenia na przemiennik pracujący na częstotliwości MSK (ISS).


Jeśli masz na myśli SR1DMR, to był to przypadek jednostkowy i praktycznie natychmiast skorygowany (właściciel przemiennika od razu złożył wniosek do UKE o zmianę częstotliwości a w czasie oczekiwania na decyzję UKE przemiennik nie był włączony). Jest to przy okazji świetny przykład na to, że samoregulacja środowiska jest mechanizmem wystarczającym.

Pozwolenie radiowe jest decyzją administracyjną, aby UKE mogło odmówić wydania pozwolenia na podstawie opinii koordynatora ze środowiska, to funkcja takiego koordynatora musiałaby być zapisana w prawie a także musiałby być określony w prawie sposób wyłaniania takiego koordynatora. Bo inaczej... czemu koordynator z PZK miałby być tym właściwym, a na przykład ten wyznaczony przez Hackerspace lub Fundację OPOR już nie? Moim zdaniem to niepotrzebne komplikowanie wszystkiego pod względem prawnym i szukanie rozwiązania dla problemu, który w praktyce nie istnieje.
  
sp3qfe
23.07.2025 22:29:57
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: JO92he

Posty: 5513 #8295847
Od: 2009-11-11
Ja nic o żadnej organizacji nie napisałem. A to co napisałeś nie było wcale takie proste. Samoregulacja może byc gdy nie ma wskazanej częstotliwości w pozwoleniu radiowym. Czyli np. testowo w kat 1,3. Gdy jest wskazana w pozwoleniu częstotliwość, to juz niewiele operat odpowiedzialny i "środowisko krótkofalarskie" może zrobić.
_________________
Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235)
PS. Z osobami, które nie chcą mi się przedstwić (nawet prywatnie) i "ukrywają swoja toższamość" nie dyskutuję. Nie chcesz publicznie, to przedstaw się poza forum.

Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.
  
Electra28.07.2025 10:45:06
poziom 5

oczka
  
Piotrek76
23.07.2025 22:46:23
Grupa: Użytkownik

Posty: 18 #8295855
Od: 2021-1-22


Ilość edycji wpisu: 1
    sp3qfe pisze:

    Ja nic o żadnej organizacji nie napisałem.


Ktoś jednak musi to koordynować i ta osoba musi mieć umocowanie w prawie (bo inaczej UKE nie może odmówić wydania pozwolenia na podstawie opinii takiej osoby).


    sp3qfe pisze:

    A to co napisałeś nie było wcale takie proste.


Wręcz przeciwnie, było banalnie proste. Operator przemiennika złożył wniosek o decyzję zmieniającą pozwolenie.

    sp3qfe pisze:

    Samoregulacja może byc gdy nie ma wskazanej częstotliwości w pozwoleniu radiowym. Czyli np. testowo w kat 1,3. Gdy jest wskazana w pozwoleniu częstotliwość, to juz niewiele operat odpowiedzialny i "środowisko krótkofalarskie" może zrobić.


Pozwolenie to nie wyrok, zawsze operator może złożyć wniosek o cofnięcie pozwolenia (aby uwolnić znak) i wydanie nowego (z tym samym znakiem, ale innymi częstotliwościami). A w czasach obowiązywania PT wystarczył prosty wniosek o decyzję zmieniającą pozwolenie (sam taki składałem, choć dotyczył zmiany lokalizacji a nie częstotliwości - drogą elektroniczną trwało to kilka dni /poniżej tygodnia/).
"Środowisko krótkofalarskie" wprawdzie nie może nikogo formalnie zmusić do czegokolwiek, ale w podanym przez Ciebie przypadku wystarczył kontakt z właścicielem przemiennika.

W ciągu ostatnich 5-ciu lat UKE wydało około 800 pozwoleń kategorii 5 - ile z nich było problematycznych, że trzeba do tego celu powoływać "funkcyjnego" i pisać pod ten kontekst prawo?
  
sp3qfe
24.07.2025 05:50:04
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: JO92he

Posty: 5513 #8295899
Od: 2009-11-11
    Piotrek76 pisze:


    Wręcz przeciwnie, było banalnie proste. Operator przemiennika złożył wniosek o decyzję zmieniającą pozwolenie.



Wcale tak nie było... i nie było to proste dopóki nie doprowadzono do tego "banalnie prostego" rozwiązania.
_________________
Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235)
PS. Z osobami, które nie chcą mi się przedstwić (nawet prywatnie) i "ukrywają swoja toższamość" nie dyskutuję. Nie chcesz publicznie, to przedstaw się poza forum.

Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.
  
sp3qfe
24.07.2025 05:50:32
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: JO92he

Posty: 5513 #8295900
Od: 2009-11-11
    Piotrek76 pisze:


    W ciągu ostatnich 5-ciu lat UKE wydało około 800 pozwoleń kategorii 5 - ile z nich było problematycznych, że trzeba do tego celu powoływać "funkcyjnego" i pisać pod ten kontekst prawo?



Każda stacja bezobsługowa lub automatyczna może mieć inne wymagania techniczne. Nie znam obecnie wszystkich szczegółów ani bieżącej sytuacji przemienników czy sieci APRS, ale w przeszłości spotkałem już przemienniki głosowe, które wzajemnie się zakłócały — problemem była m.in. częstotliwość pracy, źle dobrany subton, zbyt duża moc nadajnika w odniesieniu do lokalizacji anteny albo nieprawidłowo skonfigurowane parametry wejścia. W przypadku APRS przyczyną problemów może być nie tylko lokalizacja, ale również błędna konfiguracja urządzenia.

Czasami istnieje potrzeba krótkotrwałego uruchomienia lokalnej stacji automatycznej — na przykład podczas obozu szkolnego lub harcerskiego, eksperymentalnego projektu w szkole lub na uczelni, czy w terenie podczas wydarzeń (niesienia pomocy lub obchodów jakiegoś święta). Prawo powinno na to pozwalać w sposób ogólny, bez konieczności wnikania w niuanse prawne co można, a co nie, oraz bez składania oddzielnych wniosków dla każdego takiego przypadku. Wszystko to powinno opierać się na pozwoleniach kategorii 1 lub 3, wystawionych na osobę indywidualną, która zna stację i wskazuje, kto jest za nią odpowiedzialny.

Z kolei lokalny hotspot domowy o mocy rzędu miliwatów, działający na podstawie pozwolenia kategorii 1 lub 3, użytkownik może skonfigurować samodzielnie — dobierając częstotliwość i inne parametry. Trzeba jednak pamiętać, że to również jest stacja automatyczna, choć często pracująca tylko okresowo i świetnie by prawo to uwzględniało.

Nie piszę tego wszystkiego po to, by sugerować tworzenie prawa „pod koordynatorów”. Chodzi mi o to, by przepisy wprost pozwalały na legalne przeprowadzenie testów i nasłuchów w ramach pozwolenia kategorii 1 lub 3 — jeszcze przed złożeniem wniosku o pozwolenie kategorii 5. Istotne jest, aby zgodnie z wieloletnią praktyką krótkofalarską, przekazywaną niegdyś w klubach i nie tylko, istniała możliwość prowadzenia długotrwałych nasłuchów oraz legalnych transmisji testowych.
Pozwala to sprawdzić, czy nie występują zakłócenia — w różnych porach doby, dniach tygodnia czy porach roku — na planowanych częstotliwościach. Warto też uwzględnić możliwość, że testy mogą być prowadzone z innej lokalizacji niż ta wskazana w pozwoleniu na osobę indywidualną (pytanie, czy taka zmiana lokalizacji mogłaby być legalna w przypadku gdy pozwolenie jest wydane na podmiotu typu „klub”). Takie działanie daje też czas na konsultacje z osobami dobrze znającymi dany obszar, zanim zapadnie decyzja o uruchomieniu urządzenia pracującego w ramach pozwolenia kategorii 5. Prawo powinno być skonstruowane w taki sposób, by zarówno regulator, jak i użytkownik pozwolenia mieli realną możliwość działania i podejmowania decyzji na każdym etapie.


Podsumowując: pozwolenia kategorii 1 i 3 powinny pozwalać na pracę nawet gdy stacja jest automatyczna, by nie zamknąć drogi eksperymentowaniu i tworzeniu nowych rozwiązań amatorskich (tak jak kiedyś stworzono sieć APRS).

Natomiast wraz z pozwoleniem kategorii 5 idzie większa odpowiedzialność — i obie strony (zarówno urząd/regulator jak i użytkownik) powinny mieć możliwość jego cofnięcia, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Warto też rozważyć, czy w aktach wykonawczych nie należałoby jednoznacznie wskazać, że w pozwoleniu kategorii 5 określa się konkretne parametry pracy urządzenia, takie jak częstotliwość. Z tego co wiem, obecnie brakuje jednoznacznego zapisu w tym zakresie.

Mam nadzieję, że taki opis da tym, co zajmują się legislacją dodatkowe światło na nasze piękne hobby, które mozna wykorzystać też w edukacji, pod warunkiem, że nie trzeba uprzednio poświęcić wiele czasu na niuanse prawne (czesto go nie ma, a pomysły powstają w ostatniej chwili).


_________________
Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235)
PS. Z osobami, które nie chcą mi się przedstwić (nawet prywatnie) i "ukrywają swoja toższamość" nie dyskutuję. Nie chcesz publicznie, to przedstaw się poza forum.

Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.
  
Piotrek76
24.07.2025 06:54:48
Grupa: Użytkownik

Posty: 18 #8295903
Od: 2021-1-22
    sp3qfe pisze:


    Warto też rozważyć, czy w aktach wykonawczych nie należałoby jednoznacznie wskazać, że w pozwoleniu kategorii 5 określa się konkretne parametry pracy urządzenia, takie jak częstotliwość. Z tego co wiem, obecnie brakuje jednoznacznego zapisu w tym zakresie.


Jeszcze raz, do znudzenia: kategoria 5, to nie tylko przemienniki i APRS-y. Jeśli ktoś ma ochotę na przykład postawić sobie "bluetooth na sterydach" na 2,4 GHz (w którym to protokole stosuje się frequency hopping 1600 razy na sekundę po kanałach o szerokości 1MHz) czy postawić noda HamNetu z wykorzystaniem 802.11 (podobna zasada działania) to... nie będzie mógł, bo ktoś inny zabetonuje mu to prawem, patrząc z wąskiej perspektywy jakiegoś sporadycznego problemu z przemiennikami FM (i który to problem można rozwiązać polubownie jednym telefonem i wysłaniem jednego papierka do UKE).
Naprawdę krótkofalarstwo nie składa się tylko z analogowej fonii i telegrafii - przy postulowaniu zmian prawnych wypada spojrzeć ze znacznie szerszej perspektywy niż swoja bańka.
  
jfr
24.07.2025 09:19:41
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: JO90WA

Posty: 785 #8295971
Od: 2017-11-3
    sp3qfe pisze:


    Koordynator powinien być osobą (lub grupą osób) niekoniecznie z urzędu, ale kimś, kto zna się na temacie i ma rozeznanie w aktualnej sytuacji w eterze. Chodzi o to, aby urządzenia (szczególnie kategorii 5) nie zakłócały się wzajemnie — jak np. przemienniki głosowe działające w Polsce na tej samej częstotliwości. Gdyby istniała właściwa koordynacja, UKE nie wydałoby kilkanaście czy kilkadziesiąt miesięcy temu pozwolenia na przemiennik pracujący na częstotliwości MSK (ISS).

To mi się trochę kłóci z Twoim zrozumieniem wpisu qrg na pozwoleniu kat.5 jako "rezerwacji". Co to za rezerwacja, jak de facto nie rezerwuje?

_________________
Paweł
sierrapapaninepapaalphazulu
  
sp7xft
24.07.2025 21:05:40
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: KO00HU

Posty: 661 #8296164
Od: 2008-3-28
    Piotrek76 pisze:



    Pozwolenie radiowe jest decyzją administracyjną, aby UKE mogło odmówić wydania pozwolenia na podstawie opinii koordynatora ze środowiska, to funkcja takiego koordynatora musiałaby być zapisana w prawie a także musiałby być określony w prawie sposób wyłaniania takiego koordynatora. Bo inaczej... czemu koordynator z PZK miałby być tym właściwym, a na przykład ten wyznaczony przez Hackerspace lub Fundację OPOR już nie? Moim zdaniem to niepotrzebne komplikowanie wszystkiego pod względem prawnym i szukanie rozwiązania dla problemu, który w praktyce nie istnieje.


A jakie umocowanie w przepisach prawa miał ś.p.Zdzisław Bieńkowski SP6LB, który przez wiele lat, prawie do swojej śmierci, pełnił właśnie taką funkcję koordynatora? Czy Kolega wtedy nie miał aby wątpiliwości czy Kolega SP6LB "był tym właściwym", bo przecież działał z ramienia PZK?

I drugie pytanie: A jak Kolega zapatruje się na przepisy amatoprskie stanowione przez IARU (np. band plany), czyli także w pewnym sensie przez PZK, bo tylko PZK jest członkiem tej organizacji? Czy też Kolega ubolewa nad tym, że Hackerspace lub fundacja OPOR nie mają tam głosu?
  
T_C_E
24.07.2025 21:26:02
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 295 #8296172
Od: 2014-4-22


Ilość edycji wpisu: 1
    sp7xft pisze:


    A jakie umocowanie w przepisach prawa miał ś.p.Zdzisław Bieńkowski SP6LB, który przez wiele lat, prawie do swojej śmierci, pełnił właśnie taką funkcję koordynatora?


Prawo powielaczowe

    sp7xft pisze:


    I drugie pytanie: A jak Kolega zapatruje się na przepisy amatoprskie stanowione przez IARU (np. band plany)


Band plany to aż lub tylko dżentelmeńska umowa w naszym środowisku





    a to są mało ambitne techniki erystyczne pisze:


    (...)bo przecież działał z ramienia PZK?
    (...)bo tylko PZK jest członkiem tej organizacji? Czy też Kolega ubolewa nad tym, że Hackerspace lub fundacja OPOR nie mają tam głosu?

_________________
500 — Wewnętrzny błąd serwera.
Wystąpił problem z szukanym zasobem i nie można go wyświetlić.
  
Piotrek76
24.07.2025 21:40:26
Grupa: Użytkownik

Posty: 18 #8296180
Od: 2021-1-22


Ilość edycji wpisu: 4
    sp7xft pisze:


    A jakie umocowanie w przepisach prawa miał ś.p.Zdzisław Bieńkowski SP6LB, który przez wiele lat, prawie do swojej śmierci, pełnił właśnie taką funkcję koordynatora? Czy Kolega wtedy nie miał aby wątpiliwości czy Kolega SP6LB "był tym właściwym", bo przecież działał z ramienia PZK?


Nie mam w tej kwestii zdania (nie byłem wtedy krótkofalowcem, nie znam prawa z tamtych czasów, a z tego co kojarzę, to też procedura wydawania pozwoleń była inna, teraz pozwolenia wydaje Prezes UKE, wtedy UKE nawet nie istniało).

    sp7xft pisze:


    I drugie pytanie: A jak Kolega zapatruje się na przepisy amatoprskie stanowione przez IARU (np. band plany), czyli także w pewnym sensie przez PZK, bo tylko PZK jest członkiem tej organizacji? Czy też Kolega ubolewa nad tym, że Hackerspace lub fundacja OPOR nie mają tam głosu?


10 lat temu FT8 jeszcze nie istniało, narodziło się 8 lat temu, 5 lat temu już było najpopularniejszym digimodem na falach krótkich, obecnie przegoniło już fonię SSB i CW razem wzięte (ponad 2/3 QSO na falach krótkich jest robione w FT8). Krótkofalarstwo (jak i cały świat) zmienia się teraz bardzo szybko, a IARU działa bardzo wolno.

Jestem zdania, że w miarę możliwości należy bandplanów przestrzegać, ale to nie są przepisy prawa. Jeśli ktoś chce poeksperymentować z fonią FM na 160m czy z AM na 80m - proszę bardzo, nie mam nic przeciwko.

Podobnie w kwestii pasm 2m/70cm - przed chwilą sprawdziłem, mamy w tej chwili aktywnych ponad 400 przemienników i hotspotów DMR (nie żadnych "martwych znaków", tylko fizycznie w tej chwili wpiętych do sieci i działających, a to tylko DMR, jest jeszcze D-Star, Wires-X). To się dynamicznie zmienia, bo na przykład ktoś jedzie w weekend na działkę czy na dwa tygodnie na urlop i bierze hotspota ze sobą żeby mieć "zasięg" sieci. Żaden centralny koordynator nie będzie w stanie tego ogarnąć i koordynować.
Oczywiście zupełnie innym zagadnieniem są "jednoliterowe" przemienniki FM na 2m, ale kategoria 5 jest jedna i dotyczy wszystkich urządzeń, a ustalając prawo... tak naprawdę nie wiemy jak długo dane rozporządzenie będzie obowiązywać, może rok, a może 15 lat, trzeba za wczasu myśleć o tym, że świat urządzeń bezobsługowych za 10 lat może wyglądać zupełnie inaczej, niż teraz (czy, tym bardziej, inaczej niż za czasów Bieńkowskiego).

Edit: PZK, Hackerspace i OPOR podałem jako przykład. To nie było "anty PZK". Jeśli taki koordynator miałby mieć prawo veta, to musi to być funkcja zapisana w prawie (a więc i musi być jakiś sposób wybierania tegoż koordynatora). Na razie wszystko działa na zasadzie samoregulacji i działa bardzo dobrze. Wiadomo, ktoś tam czasem coś nabroi, ale to pojedyncze promile w skali ilości pozwoleń kategorii 5 wydawanych w Polsce. Moim zdaniem to sztuczne wymyślanie problemu na podstawie pojedynczych przypadków (bez patrzenia szerszą perspektywą, że owo rozwiązanie jednego problemu, stworzy dziesiątki kolejnych).
  
sp3qfe
24.07.2025 23:03:19
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: JO92he

Posty: 5513 #8296220
Od: 2009-11-11
Koordynacji krajowej i międzynarodowej wymagają beacony, przemienniki głosowe dalekiego zasięgu (a nie mW), urządzenia APRS, LoRa, itp. Koordynowane mogą być np. przez grupę osób. Wiec temat jest do ogarnięcia.
_________________
Armand, SP3QFE, (SWL: SP3 27 235)
PS. Z osobami, które nie chcą mi się przedstwić (nawet prywatnie) i "ukrywają swoja toższamość" nie dyskutuję. Nie chcesz publicznie, to przedstaw się poza forum.

Do U want to be HAM? Remember: Play fair on the air.
  
Electra28.07.2025 10:45:06
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 24 / 25>>>    strony: 212223[24]25

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » OBWIESZCZENIA, INFORMACJE DLA KRÓTKOFALOWCÓW » ROZPORZĄDZENIE MC W SPRAWIE POZWOLEŃ

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny